Tot 1 juli 2024 is het toegestaan om elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg te besturen met een normaal rijbewijs (B). Het Openbaar Ministerie wil die vrijstelling niet verlengen. Daardoor dreigen veel elektrische bedrijfsauto’s ongebruikt op de parkeerplaats achter te blijven. Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland: “Monteurs van installatiebedrijven hebben meestal geen vrachtwagenrijbewijs. Als de vrijstelling niet wordt verlengd, is dat een stap terug in de ontwikkeling naar duurzame mobiliteit en schone binnensteden.” Techniek Nederland roept samen met onder meer Bouwend Nederland, Transport & Logistiek Nederland, BOVAG en INRetail de politiek op om de vrijstellingsregeling te verlengen. 

Het Openbaar Ministerie wil met het oog op de verkeersveiligheid al op 1 juli 2024 een streep zetten door de huidige vrijstellingsregeling. De branches wijzen op een praktijkproef die uitwijst dat het besturen van een elektrische bestelauto met een B-rijbewijs geen risico vormt voor de verkeersveiligheid. Terpstra: “Er is geen goede reden voor het beëindigen van de vrijstellingsregeling, maar er zijn wél grote nadelen. Veel ondernemers hebben geïnvesteerd in elektrische bestelauto’s en kunnen die straks niet gebruiken. Als de technieksector de overstap maakt naar zero-emissie vervoer, is daar steun voor nodig in de vorm van helder overheidsbeleid. Wij willen verduurzamen én de binnensteden en winkelgebieden leefbaarder maken. Dat dreigt nu vertraging op te lopen.” Naar verwachting is er nog zeker een jaar nodig om wetgeving tot stand te brengen die het mogelijk maakt om een elektrische bestelauto te besturen met een gewoon rijbewijs. Daarom vragen de brancheorganisaties de nieuwe Tweede Kamer om de bestaande vrijstellingsregeling minimaal te verlengen tot 1 januari 2025.

Batterijpakket maakt bestelauto’s zwaarder
Normaal gesproken is voor voertuigen die zwaarder zijn dan 3.500 kg een vrachtwagenrijbewijs (C) nodig. Elektrische auto’s hebben een zwaar batterijpakket en daardoor komen veel bestelbusjes boven die grens uit. Om dat te compenseren, is voor elektrische bestelauto’s het maximumgewicht voor een gewoon rijbewijs tijdelijk verhoogd naar 4.250 kg. Om ook na 1 juli elektrische bestelauto’s nog te kunnen besturen met een B-rijbewijs, zou het maximumgewicht met 750 kg moeten worden teruggebracht. In de praktijk betekent dat een halvering van het laadvermogen, waardoor de bestelauto’s veel minder efficiënt worden.

 

Energiebedrijf test koppeling tussen windpark en elektrische boiler

Een pilotproject in de Haagse wijk Ypenburg gaat een digitale koppeling testen tussen een windpark en een elektrische boiler die ...

Elektrisch of waterstof?

De installatiebranche toonde het afgelopen jaar veel innovatiedrang om de gewenste transitie naar een duurzamere samenleving te bewerkstelligen. Op die ...

Vanaf maart volgend jaar subsidie op elektrische bestelauto

Er komt een subsidieregeling voor de aanschaf van een elektrische bestelauto. De subsidie gaat volgend jaar maart in en zal ...

Groot deel wagenpark Feenstra over op elektrisch rijden

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 60 secondenTechnisch dienstverlener Feenstra vervangt een groot deel van het bestaande wagenpark door elektrische ...