Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 83 seconden
De Nederlandse consument is met gemiddeld een 8,9 zeer tevreden over het afgeleverde werk van vakmannen. Om die kwaliteit zichtbaar te maken, lanceert Werkspot.nl deze week de reviewsticker, een jaarlijkse ’APK’ voor vakmannen.
Op de sticker staat het gemiddelde cijfer van de vakman dat hij behaald heeft in 2014. De sticker kan op de bedrijfswagen geplakt worden. Zo wordt de kwaliteit van de vakman zichtbaar op de weg. Ronald Egas, CEO van Werkspot: “Hiermee volgen wij internetdiensten zoals Booking.com en TripAdvisor en halen we de online reviews naar de echte wereld.”
Uit de Klusmonitor, een kwartaalonderzoek van Market Response onder 1.000 Nederlanders, blijkt dat 56 procent van de consumenten online reviews leest. Voor 70 procent van deze consumentengroep zijn deze reviews mede bepalend voor de keuze van een vakman.
Net als bij het boeken van vakanties gaat een hoog percentage van consumenten die een klus uitbesteden, 71 procent, af op ervaringen van anderen. Deze trend herkent ook adviseur online communicatie en social media Jeroen Bertrams: “Klanten zoeken steeds vaker vakmannen op internet. In die zoektocht is betrouwbaarheid voor de klant vaak erg belangrijk. Beoordelingen van andere klanten zijn dan doorslaggevend om de opdracht te krijgen.”
Vakmannen uit Amsterdam scoren het vaakst een 8 of hoger voor een uitgevoerde klus. In de provincie Zuid-Holland geeft de consument het vaakst een review aan vakmannen. De best beoordeelde vakmannen komen uit Zuid-Holland, gevolgd door Noord-Holland en Noord-Brabant.
De cijfers (2014) zijn gebaseerd op 27.000 reviews gegeven aan vakmannen die aangesloten zijn bij Werkspot.nl. In totaal zijn er sinds de start van Werkspot.nl 150.000 reviews aan vakmannen gegeven. De meeste beoordelingen worden gegeven in de categorieën Stucen, Schilderen en Tuin.
Voor meer informatie: www.werkspot.nl