Koninklijke Hoppenbrouwers Techniek sloot 2021 af met een omzet van 254 miljoen. In dit tweede corona-jaar groeide de technisch dienstverlener met 16%. Ook wist de technisch dienstverlener in raptempo te herstellen van de wereldwijde cyberaanval in juli vorig jaar. Dit blijkt uit het jaarverslag dat Hoppenbrouwers vandaag publiceerde. 

Hoppenbrouwers Techniek is actief in verschillende marktsegmenten met een breed pakket aan technische disciplines. In de ontwikkeling naar landelijke dekking nam de technisch dienstverlener afgelopen jaar een installatiebedrijf over in Goedereede en recent in Haarlem. Ook groeide het bedrijf autonoom met de opening van een vierde locatie in Udenhout en een nieuwe vestiging met 40 werknemers in Arnhem. Verder investeerde Hoppenbrouwers in een nieuw pand van een overgenomen bedrijf in Sittard en in professionalisering van de ICT. Hierbij is vooral veel geld geïnvesteerd in informatiebeveiliging met het oog op privacybescherming van medewerkers, klanten en andere partners.

Uitdagingen in de markt
Ondanks haar groei had Hoppenbrouwers in 2021 ook te maken met uitdagingen in de markt zoals krapte op de arbeidsmarkt, lange levertijden van materialen en gestegen prijzen. Deze indirecte gevolgen van corona zorgden onder meer voor vertraging en extra kosten in projecten. Bovendien was de uitstroom van medewerkers groter dan vorig jaar door de overspannen arbeidsmarkt en een hoger natuurlijk verloop.

Wereldwijde cyberaanval
Henny de Haas, algemeen directeur van Hoppenbrouwers, is trots op alle medewerkers in zijn familiebedrijf: “We wisten inmiddels hoe we moesten omgaan met de (zakelijke) gevolgen van corona, maar afgelopen jaar werden we ook opgeschrikt door een wereldwijde cyberaanval. Dankzij onze uitstekende informatiebeveiliging konden we deze snel opmerken en door de inspanning en adequate aanpak van onze medewerkers hielden we de schade ervan beperkt. Normaal gesproken staat er ongeveer drie weken voor om een dergelijke hack eronder te krijgen; wij wisten de aanval in drie dagen te beslechten. Dit laat zien dat we een geweldig fundament hebben om samen door te kunnen bouwen aan ons mooie en financieel gezonde bedrijf.”

Rol bij verduurzaming en digitalisering
De Haas realiseert zich dat het bedrijf in een grote transitie zit: “Niet alleen ons bedrijf verandert, ook de wereld om ons heen. De maatschappij staat voor omvangrijke uitdagingen zoals klimaatverandering, energietransitie, CO2-reductie, grondstoffentekort, krapte op de arbeidsmarkt, maar ook voor thema’s als diversiteit en inclusiviteit, duurzame mobiliteit, circulair ondernemen en grote woningnood. Tegelijkertijd volgen technologische ontwikkelingen elkaar heel snel op. Met name over digitalisering en verduurzaming hebben klanten behoefte aan onze kennis en advies. We adviseren ze over het digitaliseren van hun processen en hoe deze data gedreven en predictive in te richten. En we helpen ze hun duurzaamheidsambities waar te maken.”
Om te kunnen anticiperen op deze maatschappelijke ontwikkelingen heeft Hoppenbrouwers haar visie en ambities richting 2030 uiteengezet en wil het bedrijf een waardevolle bijdrage leveren aan deze ontwikkelingen. Ook heeft Hoppenbrouwers richting 2030 een groeiambitie naar 5.000 medewerkers en 40 vestigingen verspreid over het land.

Meer focus op consumentenmarkt in 2022
Dit jaar lanceert Hoppenbrouwers een online platform voor consumenten. Via dit platform kunnen klanten producten afnemen op basis van een all-in service abonnement voor een vaste prijs per maand. Het bedrijf start met het aanbieden van cv-ketels en breidt dit in enkele jaren uit naar andere technische consumentenproducten zoals (hybride) warmtepompen, zonnepanelen, airco’s en laadpalen. “We bedienen consumenten al vanuit diverse vestigingen (4% van de omzet), maar gaan er met dit platform meer focus op leggen. Mede door subsidies voor verduurzaming van huizen merken we een groeiende behoefte aan technische installaties in de particuliere sfeer. Wij hebben alle kennis en kunde in huis om consumenten hiervan te laten profiteren”, geeft Henny de Haas aan.

Altijd dichtbij, Warmteservice blijft groeien

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 54 secondenHet aantal Warmteservice vestigingen in Nederland blijft groeien. Het Warmteservice motto “altijd dichtbij” ...

Nefit Bosch zoekt groei met warmtepompen voor nieuwbouw

Nefit Bosch is als verwarmingsproducent al jaren een speler op de renovatiemarkt en heeft sterke ambities om te groeien op ...

Hoppenbrouwers Techniek blijft groeien

Technisch dienstverlener Hoppenbrouwers Techniek breidt uit met twee technisch bedrijven en komt hiermee op 18 vestigingen verspreid over het land ...

Daikin blijft groeien, met name in Nederland

Daikin Europe Group bereikte in het boekjaar (april-maart) 2020 met een omzet van 3,45 miljard euro een groei van 2,2% ...