Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 108 seconden

Het succes van sociale media is afhankelijk van de voorbereiding. Je moet weten welke sociale media je klanten of potentiële klanten gebruiken. Ook is het zinvol om te weten of er over je bedrijf of je producten gesproken wordt.

Alles op sociale media valt of staat met de inhoud van de berichten en de snelheid van reageren. Sociale media worden ingezet om te communiceren met je klanten en/of doelgroepen. Dus je zult moeten weten wie je doelgroep of klanten zijn en waar deze te vinden zijn. Daarnaast moeten de  berichten interessant zijn voor de lezers. Je zult de berichten zodanig moeten schrijven/maken dat de lezer(s) ze interessant vinden en iets gaat doen (contact opnemen, iets downloaden, het bericht delen of een reactie geven).  Dan kom je “in gesprek”. Wees voorbereid op dit gesprek zodat er snel en op de juiste manier gereageerd kan worden.

De snelheid van berichten plaatsen en reageren op berichten is erg belangrijk. Als je pas na een week  reageert op een bericht of pas een week na een nieuwsfeit een bericht daarover plaatst zullen de lezers je niet serieus nemen. Berichten moeten interessant zijn of relevante informatie (kennis) bevatten. Berichten over het weer of je hond zullen niet veel mensen interesseren.

De kunst is om de titel van je bericht zodanig te maken dat mensen het willen lezen. Natuurlijk moet ook de inhoud voldoen aan de verwachting van de lezers. Als je dat goed doet lokt je bericht een reactie uit van de lezers. Dat kan (afhankelijk van welke sociale media je inzet) een email zijn, een “like” zijn op Facebook, een bericht via Twitter of een reactie via een nieuwsgroep op LinkedIn. Dat is het moment waarop je in contact komt met relevante mensen. Zij vinden wat over jouw bedrijf of je product. Dit zijn waardevolle contacten die je kunt gebruiken. Je leert over je eigen bedrijf of je producten en je kunt deze mensen gebruiken als klankbord om te verbeteren of te vernieuwen.

Dus: je kunt Sociale Media succesvol inzetten, mits je een paar regels in acht neemt en voldoende tijd eraan besteedt.

Twitter: @marcvolder

Email: marc@volder.nl