Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 155 seconden

Alles wat gedeeld wordt op sociale media is openbare informatie. Dat is iets dat veel mensen zich niet realiseren. Natuurlijk kun je (proberen) je gegevens af (te) schermen, maar er is en wordt veel over je vastgelegd. Daarmee komt de vraag naar boven: hoe zit het met privacy nu sociale media zo ingeburgerd is en alom gebruikt wordt?

Privacy en sociale media staan bijna haaks op elkaar. Via sociale media wordt vandaag de dag zoveel informatie gedeeld dat je met een beetje moeite redelijk veel informatie over iemand te vinden is. En dat hoeft dan niet eens informatie te zijn die je zelf gedeeld hebt. Zoek voor de grap maar eens op je eigen naam.

Er bestaat een groot misverstand dat wanneer je je aanmeldt bij sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, dat je je privacy overboord gooit en alles over jezelf blootlegt voor het grote publiek. Werkgevers die sollicitanten gaan “googelen” is eigenlijk al de normaalste zaak van de wereld. Soms duiken daarbij niet gewenste foto’s uit de studententijd of van vakanties op. Ook is het tegenwoordig normaal dat als je op vakantie iemand tegenkomt, deze meteen toevoegt aan je Facebook vrienden. Wat wel belangrijk is, is dat je alle instellingen goed zet voordat je aan de slag gaat.

Bezint eer gij begint

Voordat je iets op sociale media deelt, moet je jezelf een aantal vragen stellen:

  • Is wat ik via sociale media wil delen relevant voor anderen? Nee? Doe het dan niet. Bijvoorbeeld jouw bankrekeningnummer is niet van belang voor anderen.
  • Kan dat wat ik online wil zetten anders gelezen of geïnterpreteerd worden? Zo ja, probeer het dan anders te schrijven of zo te schrijven dat het niets aan de verbeelding overlaat.
  • Dat wat ik online ga zetten, kan dat door spammers of identiteitsdieven gebruikt worden? Zo ja, plaats het dan niet, vul het niet in of vul iets in wat er op lijkt, maar wat het zeker niet is. Eigenlijk een leugentje om bestwil.
  • Kan dat wat ik online wil plaatsen misbruikt worden? Zo ja, plaats het dan niet, of probeer misbruik te voorkomen door bijvoorbeeld op een foto de gezichten onherkenbaar te maken.
  • Is dat wat ik wil delen schadelijk voor mezelf of anderen. Nu of wellicht later? Als het antwoord niet volmondig “nee” is, dan is het misschien beter om het toch maar niet te delen.

Gebruik dus je gezonde verstand en wees kritisch bij het gebruik van sociale media. Op die manier kun een hoop ellende voorkomen.

Wetgeving

Er is (nog) geen regelgeving vanuit de overheid om de privacy van gebruikers te waarborgen. Rondom de privacyinstellingen van bijvoorbeeld Facebook is de afgelopen jaren meerdere keren ophef ontstaan. Critici vinden dat de instellingen standaard op de meeste strenge instellingen zouden moeten staan, bij Facebook is nu alles standaard openbaar en kan de gebruiker dit later zelf aanpassen.

De Nederlandse politieke partijen hebben hier verschillende standpunten over. Ook op Europees niveau wordt er gesproken over wet- en regelgeving. Maar zover is het nog niet en dus moet u zelf goed nadenken wat u via sociale media deelt.

Marc Volder
@volmarketing