Lixil, fabrikant van water- en woningbouwproducten en moederbedrijf van sanitairfabrikant Grohe, kondigt ter gelegenheid van Wereldtoiletdag vijf initiatieven aan om de wereldwijde hygiëne te verbeteren en tegelijkertijd bij te dragen aan de ontwikkeling van de sanitaire economie. De initiatieven variëren van bewustmaking tot veldonderzoek en samenwerkingen op het gebied van innovatieve technologieën.

Van douchetoiletten tot ‘ademende’ wandtegels die allergenen helpen bestrijden, heeft Lixil zich vanaf het begin af aan gericht op innovaties die de hygiënische basisbehoeften van de consument verbeteren. De aandacht van het bedrijf is vandaag de dag niet alleen gericht op bestaande consumenten; het bedrijf gelooft dat het creëren van oplossingen voor de 2,3 miljard mensen die nog steeds geen toegang hebben tot sanitaire basisvoorzieningen een kans is om een van 's werelds grootste sociale uitdagingen op te lossen. Het bedrijf wil dit op duurzame wijze doen en daarmee bijdragen aan de ontwikkeling van een toekomstige markt.

"We innoveren en ontwerpen voor mensen, of dit nu gaat om het ontwerpen van de meest luxueuze of juist de meest functionele toiletten”, zegt Jin Song Montesano, Chief Public Affairs Officer bij Lixil. “Mensen staan centraal in onze oplossingen. Wij geloven dat door producten te creëren voor de 2,3 miljard mensen die vandaag de dag geen toegang hebben tot sanitaire basisvoorzieningen.”

Lixil heeft dit soort producten al op de markt gebracht. Montesano: “Miljoenen mensen, worden blootgesteld aan geuren en ziektes omdat ze genoodzaakt zijn te ontlasten in de open lucht, in een open kuil of boven een ongeschikte latrine. Onze SATO-producten hebben weinig water nodig om afval weg te spoelen in vergelijking met conventionele toiletten, en kunnen afgesloten worden om geuren en vliegende insecten, die ziekten kunnen verspreiden, buiten te houden.

Lixil breidt nu haar wereldwijde SATO-activiteiten uit en streeft ernaar om met vijf nieuwe initiatieven een nog groter verschil te maken:

De introductie van het initiatief Make a Splash! met Unicef
Lixil en Unicef kondigden eerder dit jaar een internationaal partnership aan om de uitdaging van sanitaire voorzieningen voor iedereen aan te gaan, genaamd Make a Splash! Toilets for all. Dit initiatief moet bijdragen aan de wereldwijde inspanningen om tegen 2021, 250 miljoen mensen toegang te geven tot een behoorlijk toilet. Op Wereldtoiletdag introduceert Lixil een online donatie als onderdeel van haar fondsenwervingsactiviteiten om andere geïnteresseerden in staat te stellen deel te nemen. De fondsen die online worden opgehaald zullen de initiatieven van het partnership op het gebied van marktontwikkeling en belangenbehartiging ondersteunen.

Veldonderzoek naar draagbare toiletsystemen in Indonesië
Lixil's Portable Toilet System zal worden getoetst in Palembang City in Indonesië. Het Portable Toilet System is een sanitaire oplossing voor thuis ontworpen voor steden waar geen goede sanitaire infrastructuur aanwezig is. Momenteel wordt de ontwikkeling in het veld getest door huishoudens een betaalbaar en eenvoudig te installeren toilet te bieden, waar menselijk afval hygiënisch en efficiënt kan worden verzameld en verwerkt.

Samenwerking om de Tiger Toilet Digester in India uit te breiden
Lixil heeft een intentieverklaring ondertekend om samen te werken met TBF Environmental Solutions. Er zal een toilet worden ontworpen met een compartiment van tijgerwormen die helpen het afval te verteren - ook wel bekend als de Tiger Toilet Digester. Als deel van de samenwerking zal Lixil zorgen voor de marketing rondom het project.

Co-hosting van de wereldtop voor toiletten in India
Dit jaar zal Lixil samen met de World Toilet Organisation de 18e editie van de World Toilet Summit in Mumbai organiseren als hoofdsponsor. De wereldtop dit jaar zal een relevante vraag stellen aan alle sprekers en deelnemende partijen: kan de wereld tegen 2030 vrij zijn van ontlasting in het openbaar? Jin Montesano zal de keynote spreker zijn op het evenement samen met andere panelleden en delegaties. De top bestaat uit deelnemers uit de publieke en private sector en vertegenwoordigers van Lixil zullen deelnemen aan een aantal discussies over de industrie en zullen een workshop organiseren over innovaties binnen de water en sanitaire hygiëne sector (WASH).

Samenwerking met Unko Sensei (‘professor poep’) in Japan
Lixil zal ook aanwezig zijn op Icho Matsuri, een festival in Tokio (16 - 19 november) om, samen met het populaire kinderfiguur Unko Sensei, kinderen voor te lichten over het belang van toegang tot veilige sanitaire voorzieningen. Er zal ook een doorzichtig toilet worden geïnstalleerd, zodat bezoekers de emotionele impact van een stoelgang in het openbaar kunnen ervaren.