Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 136 seconden

Van Maken naar RakenMensen die denken dat we in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche de omslag van aanbod- naar vraaggestuurd werken achter ons hebben, hebben het mis. We beginnen pas net! De veranderingen die we de komende jaren meemaken zijn ongekend en onomkeerbaar. Althans, dat verwacht Marjet Rutten. Zij schreef een nieuw boek over marketing in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Het boek komt deze week uit.

Hoe realiseer je een sterke organisatie met een rooskleurig toekomstperspectief? ‘Door kwaliteit te leveren’, is veelal het antwoord. Kwaliteit leveren is echter slechts een basisvoorwaarde. Zeker in deze tijd. Door een sterk veranderende sector, mondige klanten en continue (technologische) veranderingen, is het centraal stellen van de klant je enige overlevingskans geworden.

De klant centraal stellen betekent veel meer dan alleen een vriendelijk kopje koffie of wat extra service. Het betekent dat je je producten en diensten afstemt op de markt en altijd nadenkt hoe je voor de klant de best mogelijke oplossing tegen een optimale prijs- waardeverhouding levert. De grote uitdaging is daarbij je bestaande organisatie los te durven laten.

Doe je dat zelf niet, dan komt er wel een concurrent die, los van een bestaande organisatie en los van bestaande structuren, wel de optimale klantoplossing aanbiedt en dan heb je uiteindelijk het nakijken.

Want de sector kan niet alleen veel betere producten voor veel minder geld leveren, ze gaat het ook doen. Denk aan de technologische en digitale mogelijkheden die industriële productie tegen lage kosten mogelijk maken. Maar toch maatwerk bieden. We doen het nog niet op grote schaal en de kosten liggen nog veel te hoog, maar de auteur is ervan overtuigd dat het slechts een kwestie van tijd is.

In het 264 pagina’s tellende boek wordt onder meer aan de hand van voorbeelden getoond dat veel bedrijven stappen maken. Er staan maar liefst 125 voorbeelden in van organisaties uit de sector die nieuwe verdienmodellen hanteren, uit big data exact halen waar klanten behoefte aan hebben, door productontwikkeling voor veel minder geld veel betere kwaliteit leveren, communicatiecampagnes hebben die zo aanspreken dat 95% van de benaderden enthousiast reageert, en nog veel meer…

Het is een professionaliseringsslag die veel inspiratie biedt en in ‘van Maken naar Raken; een gezonde organisatie door de klant centraal te stellen’ beschrijft Marjet Rutten stap voor stap hoe je dit realiseert. Welke kansen zijn er en hoe speel je daar optimaal op in?

Marjet Rutten begon haar carrière in de bouw in 1998. Ze wordt gezien als aanjager van vernieuwing en maakte onder meer deel uit van het Bouwteam van minister Spies (BZK), dat de Investerings- en Vernieuwingsagenda Bouw opstelde. Ze heeft diverse boeken op haar naam staan, treedt vaak op als columnist en is veelgevraagd spreker en dagvoorzitter.

Voor meer informatie: www.vanmakennaarraken.nl