Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 106 seconden

domotique 2013_12 - Photo V2Steeds meer jongeren willen graag de stofzuiger en wasmachine op afstand bedienen met een smartphone of tablet. Zoals zij dat ook kunnen met hun televisie en hun versterker. Dat blijkt uit de Klusmonitor uitgevoerd door MarketResponse onder ruim duizend Nederlanders in opdracht van Werkspot.nl.

De integratie van technologie om het wooncomfort te vergroten is niet langer alleen beschikbaar voor twintigers die  alles weten van elektrotechniek en de nieuwste software. Ook andere consumenten die hun huis zuiniger, gezelliger en veiliger willen maken, kunnen de apparaten in huis volop automatiseren.

Hoewel 52 procent van de Nederlanders aangeeft dat zij nog geen behoefte heeft om apparaten in huis op afstand te bedienen, zijn er vooral voor 65-plussers veel  mogelijkheden om het woongemak te vergroten, bijvoorbeeld door klimaatbeheersing en het automatiseren van de rolluiken of de zware garagedeur. “Voor een elektricien is het eenvoudig om losse systemen met elkaar te verbinden zoals: verlichting, intercom, en deurbediening. Of de temperatuurregeling met de zonwering”, vertelt Martin van Barneveld, eigenaar van Villa Elektra. “Soms hebben mensen vooral behoefte aan gericht advies, maar vaak is het effectiever om mij even in te schakelen. Ik heb de handigheid en het juiste gereedschap. Het is toch een vak. “

Uit de Klusmonitor blijkt  dat gemak voor drie kwart van de ondervraagde consumenten de voornaamste reden om apparaten op afstand te bedienen. Ook kostenbesparing (10%) en veiligheid (5%) worden genoemd als belangrijke argumenten.

Trendwatcher Adjiedj Bakas verwacht een toenemende interesse om technologie in huis te integreren. Vooral onder consumenten tot 40 jaar: “Domotica wordt nog door veel mensen als een luxe gezien. Het vergt technisch aanpassingen in huis  en dat brengt kosten met zich mee. Steeds meer grote bouwmarkten bieden echter al kleine Domotica systemen aan.”

“Je ziet steeds meer technologie toepassingen voor in huis in de showrooms. Dat is omdat bouwmarkten de consument alle mogelijkheden willen laten zien”, zegt Ronald Egas, CEO van Werkspot.nl. “Consumenten raken steeds meer gewend aan domotica. Vanwege de complexe en efficiëntere besturing van domotica systemen is de inzet van een vakman echter steeds vaker noodzakelijk. Vakmensen moeten daar op voorbereid zijn, want dat biedt hen dus volop kansen.”