Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 128 seconden

Elk verhaal heeft altijd een hoofdpersoon. De hoofdpersoon is diegene om wie het allemaal draait. Ook als bedrijf heb je een verhaal te vertellen. Jouw verhaal! Dan is het logisch dat het bedrijf ook de hoofdpersoon is, niet dan? Als je een schema zou maken zou je het bedrijf in het midden plaatsen en daar omheen alles en iedereen die iets met het bedrijf te maken heeft. Zoals medewerkers, klanten, concurrenten, leveranciers, de overheid noem maar op.

Jouw klant als hoofdpersoon

De situatie die hierboven beschreven is, is een hele gangbare manier die gebruikt wordt. Maar er zijn andere mogelijkheden. Wat zou er gebeuren als je de klant in het middelpunt zou zetten? Dan wordt de klant opeens de hoofdpersoon van het verhaal. Het perspectief wijzigt drastisch. En daarmee verandert ook de rol van jouw bedrijf.

Happy end

Als de klant de hoofdpersoon van het verhaal is, wie speel jij dan? Ben je degene die hem verder helpt of ervaart de klant je meer als een obstakel dat hem de weg verspert? Iedere hoofdpersoon is op zoek naar een ‘happy end’, naar een ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. Hoe zit dat met jouw verhaal in jouw bedrijf?

In feite zouden bedrijven één ding gemeen moeten hebben: dienen. Er is geen enkel bedrijf of geen enkele organisatie die voor zichzelf bestaat. Elke organisatie heeft klanten, leden of mensen nodig die (al dan niet gratis ) geholpen worden. Die mensen zijn de reden dat bedrijven en organisaties (kunnen) bestaan. Als organisatie besta je voor die ander; voor je klant, je leden of je begunstigde.

Helpende hand

In de praktijk dat dus dat het bedrijf dus eigenlijk nooit de hoofdpersoon kan zijn in een verhaal. Natuurlijk is het het verhaal van jouw bedrijf, maar als het goed is, draait het niet om jou. Het bedrijf zou de helpende hand moeten zijn die de klant verder helpt, op weg naar het ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ moment.

Soms lijkt het echter alsof de klant ingewisseld is voor de overheid, de aandeelhouder of de bank. Dan is het belangrijker de procedures te volgen, de aandeelhouders tevreden te houden of de juiste

cijfers te leveren. Op zo’n moment ervaart de klant je als “draak” en zeker niet als helpende hand.

En voelt de klant zich helemaal niet de persoon om wie het allemaal draait in jouw bedrijf,

ondanks prachtige kreten als ‘de klant centraal’.

Hoe zit het bij jouw bedrijf? Staat de klant daar centraal? En… hoe ziet of ervaart de klant jouw rol in het verhaal?