Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 137 seconden

DCIM100MEDIADJI_0002.JPG

Het online informatieplatform over zonnepanelen Fritts introduceert een review-methode om zonnepanelen te testen. Deze review beoordeelt zonnepanelen op dertig punten met een focus op de lange termijn. “De meeste testen die nu beschikbaar zijn, beoordelen zonnepanelen op basis van hun vermogen en opbrengst”, leggen de initiatiefnemers uit. “Dergelijke testen resulteren in ranglijsten van zonnepaneelmerken, die bovendien veelal gebaseerd zijn op testperiodes van slechts twee à drie jaar. Deze factoren zijn te kort door de bocht om hier een advies op te baseren. Voor de lange termijn is het belangrijk degeneratie – hoezeer en hoe snel neemt het vermogen en dus de opbrengst af? – en de bouwkwaliteit mee te nemen in de test. Daarnaast zeggen huidige testen niets over service en onderhoud, terwijl ook dit een cruciaal onderdeel is voor het rendement bij de consument van zonnepanelen op de lange termijn.”

De Fritts Review-methode meet alle componenten die van invloed zijn op de prestaties en levensduur van zonnepanelen. Denk daarbij aan: welke componenten worden er gebruikt? Welk bedrijf maakt de zonnepanelen en hoe ziet de toekomst van dat bedrijf eruit? Waar moet je als consument zijn voor garanties? Op deze manier wil Fritts een compleet beeld creëren van alle zonnepanelen op de markt. Op basis daarvan kan de consument zelf de voor hem juiste keuze maken.

Fritts biedt een aankoophulp en verschillende services aan die voor gebruikers van zonnepanelen belangrijk zijn en hen helpen een goed zonnesysteem te kiezen dat past bij hun specifieke situatie, aldus de website. De aankoophulp wordt geboden door de Fritts Assistent, die namens de consument het aankooptraject van diens investering voor zijn rekening neemt. Gedurende dit traject worden de technische complexiteit rondom de aanschaf van een zonnesysteem en de te nemen stappen in het aankoopproces vereenvoudigd aan de klant toegelicht in een doorlopend persoonlijk contact. Voor consumenten die hun investeringstraject zelf stap voor stap willen doorlopen is er Fritts Online, die hen online van het juiste advies voorziet. Fritts genereert  inkomsten uit een vergoeding die de consument betaalt voor het persoonlijke of online advies, waardoor het platform geheel leveranciersonafhankelijk is. De prijs voor de services is afhankelijk van de modulekeuze van de consument.

Lex Schiebaan, mede- oprichter van Fritts.nl, was in november vorig jaar te gast bij het consumententv-programma Radar, waar hij de gevaren en risico’s voor consumenten bij de aanschaf van zonnepanelen uiteenzette. Over de Fritts Review-methode zegt hij: “Het liefst zien we bij Fritts dat we allemaal teruggaan naar de zon, de bron van gratis energie. Gelukkig is er onder consumenten steeds meer interesse voor zonnepanelen. Maar het is nu niet bepaald een zak aardappelen die je koopt – het gaat om een flinke investering. Wij willen consumenten dan ook helpen de juiste en verantwoorde keuze te maken.”

[related_post themes=”text”]