Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 84 seconden

greenfox_logoIn 2013 hoorde het nog maar vijf jaar oude bedrijf GreenFox al tot de 20 snelst groeiende bedrijven van Nederland. Nu is GreenFox ook bekroond tot het Slimste Bedrijf van Nederland. Met een in Nederland ontwikkelde innovatie op het gebied van duurzame verlichting veroveren ze nu heel Nederland samen met hun ‚bijzondere‘ medewerkers.

“GreenFox richt zich op allerlei soorten duurzame ontwikkelingen: het creëren van duurzame werkgelegenheid (voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt), CO2 reductie, energie besparing én geld besparing“, aldus Benno Schildkamp van FoodConnect, winnaar van 2012.

GreenFox begon met een zeer duurzaam product, het renoveren van bestaande verlichting zodat het 40% zuiniger is, en liet zich door haar netwerk van klanten, gemeenten en sociale werkplaatsen uitdagen om meer zaken op een duurzame manier aan te pakken. Ze hebben ondertussen al diverse innovatieve producten en diensten ontwikkeld, die ze steeds invullen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. GreenFox stelt ook dat deze mensen juist een voorsprong hebben op de arbeidsmarkt en koestert hun diversiteit.

Jobcarving is het passend maken van de functie bij de mens. GreenFox past dit structureel toe bij (nieuwe) medewerkers. Ze kijken daarbij naar de capaciteiten van de mensen en geven ze een in-huis opleiding en ontwikkelingspad. Door dat groepsgewijs te doen, stimuleren de (nieuwe) medewerkers elkaar ook om steeds meer uit zichzelf te halen. De personen die moeite hebben met de in-huis training (veelal mensen met een SW indicatie en zeer beperkte arbeidscapaciteit) krijgen daarnaast ook nog eens training-on-the-job. Bijzonder is hun focus op hoog verloop. Zij maken mensen weer baas in eigen loopbaan en daar hoort soms een duwtje uit het nest bij. Dat maakt GreenFox bijzonder sociaal op een paradoxale manier: Slim dus.