Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 73 seconden

Solar-WattNederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor glas-glas-zonnepanelen, zo blijkt uit de verkoopcijfers van Solarwatt. Glas-glas-zonnepanelen vormen nu tachtig procent van het totaalaantal door Solarwatt verkochte panelen aan consumenten in Nederland, terwijl dat twee jaar geleden nog nul procent was. In de rest van de wereld is dit zo’n veertig procent.

De oudere typen zonnepanelen leveren niet meer voldoende op voor zonnepaneleneigenaren. Deze panelen met een plastic achterkant degraderen elk jaar, waardoor het totale vermogen van het zonne-energiesysteem jaarlijks terugloopt. Tegelijkertijd groeit de stroombehoefte: doordat er steeds meer apparatuur in huis komt, neemt het stroomverbruik van de consument elk jaar toe.

Erik de Leeuw, commercieel directeur van Solarwatt: “Bij de aanschaf is het belangrijker te letten op stabiliteit dan op initieel vermogen. Want over tien jaar haal je met dezelfde toepassingen – die meer gaan verbruiken, maar steeds minder leveren – niet meer voldoende opbrengst uit sommige panelen. Consumenten kiezen daarom steeds vaker voor de nieuwe-generatie zonnepanelen van glas-glas, omdat de degradatie van deze panelen vrijwel nihil is.”

Consumenten kiezen glas-glas-zonnepanelen ook om alvast in te spelen op de komst van thuisaccu’s. Het vermogen van zo’n accusysteem wordt bepaald op basis van het verwachte verbruik in een woning en het vermogen van de panelen. Huishoudens en bedrijven zullen steeds vaker kiezen voor een thuisaccu waarmee ze energie opslaan en die later gebruiken, omdat het terugleveren aan het net in de toekomst waarschijnlijk steeds minder oplevert.

Voor meer informatie: www.solarwatt.net