Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 54 seconden

Een meerderheid van de installateurs en loodgieters in Europa is niet van plan zijn professionele producten te gaan kopen bij een online-retailer als Amazon. In ons land geldt dit voor meer dan 60% van de installateurs en loodgieters. In het Verenigd Koninkrijk is de animo voor online aankoop nog het hoogst (ruim 40%). Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy, gebaseerd op 1.200 geslaagde interviews met installateurs en loodgieters in zes Europese landen.

Het onderzoeksbureau stelde de volgende vraag aan de installateurs en loodgieters ‘Als Amazon HVAC-producten zou gaan verkopen aan professionals in uw land en voorwaarden zou bieden die vergelijkbaar zijn met de traditionele groothandel, zou u dan overwegen om bij Amazon te kopen?’ De redenen om Amazon niet te beschouwen als een inkoopkanaal verschillen per land, maar de belangrijkste en meest genoemde zijn het gebrek aan expertise en persoonlijk contact. Installateurs waarderen dit nog steeds als unieke kenmerken van de traditionele groothandel. Vooral expertise blijft een belangrijk aspect. Zelfs als installateurs besluiten om online te kopen, gebeurt dit vaker bij gespecialiseerde webwinkels dan bij algemene online winkels zoals Amazon.