Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 224 seconden

Consumenten vernieuwen hun verwarmingssysteem ongeveer eens in de 12 jaar. Vaak gebeurt dat noodgedwongen omdat de huidige installatie defect is met als gevolg een uitgave van 2000 euro of meer. Deze kosten komen bovenop de hoge kosten voor reparaties buiten de garantieperiode. Een groeiend aantal mensen probeert deze verrassing te vermijden en neemt een onderhoudscontract. Dit voorkomt onverwachte rekeningen voor reparaties en irritante storingen.

Daarnaast is er een trend gaande om duurzamere, CO2 neutrale, oplossingen te zoeken voor de totale energiebehoefte, verwarming en elektriciteit. Onderzoek toont aan dat 40% van de mensen die geïnteresseerd zijn in een dergelijke installatie, die gefinancierd wil hebben. Deze consumenten willen de installatie dus via een vast maandelijks abonnement betalen. De interesse voor een nieuwe installaties is het hoogst als de plaatsing ‘gratis’ is en, in combinatie met het onderhoud en verbruikte energie, betaald kan worden in vaste termijnen.
Overigens is deze trend ook waarneembaar buiten de installatiewereld. Van eigendom naar gebruik in combinatie met een abonnement. Een gebruiker wil geen product bezitten maar een oplossing voor zijn behoeften; geen telefoon maar bellen, geen autobezit maar autodelen, geen airco maar een aangenaam binnenklimaat. In de utiliteit is dit al normaal; gebouweigenaren betalen niet meer voor een cv-ketel en apart voor
elektra en gas maar voor een comfortabel binnenklimaat. Uit eerder genoemd onderzoek blijkt dus dat consumenten dat model ook zullen gaan volgen.

Deze amortisatie van investering en verwarmingskosten verloopt in drie fases. Het start met de financiering van de installatie en onderhoud. Daarop volgt het integreren van meer diensten geholpen door slimme technologie en dit zal zich verder ontwikkelen richting een vaste prijs voor warmte.

Fase 1: Financiering van de installatie
Ketel fabrikanten en grotere installateurs bieden al jaren simpele financiële constructies. Het is mogelijk om een cv-ketel, inclusief montage en onderhoud, te huren voor 20 euro per maand. Op basis van 12 jaar looptijd is dat marginaal duurder dan er zelf een kopen en (laten onderhouden). Daarvoor krijg je wel gemoedsrust en voorspelbare kosten terug.

Fase 2: Bundel de gefinancierde installatie met energie-services
De tweede fase is om warmte te bundelen met energie en slimme technologie om zo de totale ‘Cost of ownership’ te verminderen. In Engeland bijvoorbeeld biedt Flow een ‘gratis, volledig geïnstalleerde, nieuwe WKK ketel op een zevenjarig contract’. De micro-WKK-eenheid in cv-ketel vermindert de afhankelijkheid van het elektriciteitsnet en verlaagd daarmee de energierekening. Overtollige elektriciteit wordt geëxporteerd naar het net en Flow krijgt daarvoor de vergoeding.

Fase 3: De verkoop van warmte voor een vaste prijs
De laatste fase is om warmte te prijzen op basis van het gewenste resultaat, bijvoorbeeld 21°C overdag. Thermondo in Duitsland bijvoorbeeld, is vast van plan om te evolueren van installateur naar ‘warmte als een service’.
Op het eerste gezicht lijkt dit een lastig model. Echter, in de mobiele telefonie zijn dergelijke modellen al lang gangbaar. In de zakelijke markt voor verlichting, hanteert Phillips een vaste prijs voor verlichting op basis van lumen, per gebied, op voorgeschreven tijden.

Er is wel bereidheid nodig om enige risico’s te nemen. De gegevens om de risico’s in te schatten en de automatisering om tot de contractueel afgesproken prestatie te komen, zijn nog in ontwikkeling.

Om een consument ‘Warmte als een service’ aan te kunnen bieden, tegen een concurrerende prijs, zijn veel gegevens nodig over de woning en het gedrag van de bewoner. Om die data te verzamelen en analyseren zijn er sensoren en een gateway nodig. Een slimme thermostaat, zoals ThermoSmart, is een goede en geaccepteerde manier en kan als belangrijke sensor maar ook als gateway worden gebruikt. Deze start-up brengt het inzicht in energiegebruik en de tools om daar invloed op uit te oefenen, naar een volgend niveau. Onmisbare eigenschappen in deze beslissende fase.

De energiemarkt is in beweging. Er ontstaan daardoor nieuwe kansen. Als bestaande aanbieders niet op tijd deze mogelijkheden benutten zal het initiatief naar kleine, wendbare start-ups gaan.

 

Achtergrond ThermoSmart

ThermoSmart is een gebruiksvriendelijke en strak vormgegeven slimme Wi-Fi thermostaat van een jonge Nederlandse ScaleUp. ThermoSmart speelt een leidende rol op de Nederlandse markt en wil deze winter uitrollen naar andere Europese landen. ThermoSmart is eenvoudig te bedienen, thuis en op afstand, via smartphone, tablet of computer, altijd en overal. Het product is onafhankelijk van energie- en ketelleveranciers en is na aanschaf eigendom van de gebruiker. Consumenten tekenen geen contract en betalen geen abonnement. Het gebruik van de ThermoSmart webportal en App’s is gratis. De rekenkracht die nodig is voor het zelflerend vermogen vind plaats in ‘de Cloud’.

[related_post themes=”text”]