Zo’n 170 installateurs, adviseurs, aannemers en vertegenwoordigers van woningcorporaties uit Nederland waren op dinsdag 2 juli te gast op de Warmtepompspecialisten Campus in Deventer. Nefit Bosch organiseerde dit evenement in het vernieuwde Experience Center om partners bij te praten over relevante ontwikkelingen, kennis te delen en in te zoomen op onderwerpen die bij de reguliere trainingen vaak niet aan bod komen. De fabrikant is van plan vaker bijeenkomsten voor warmtepompspecialisten te organiseren.   

Vorig jaar werden in Nederland 36.000 warmtepompen verkocht. Bij Nefit Bosch verdubbelde de omzet in warmtepompen: een markt die snel groeit en waarin veel verandert. Niet in de laatste plaats door de politieke keuzes die momenteel worden gemaakt. De energietransitie is een niet te vermijden onderwerp en up-to-date blijven een must voor elke installateur die vooruitkijkt. Tijdens de Campus, exclusief voor Nefit Warmtepompspecialisten werden de ontwikkelingen vanuit verschillende invalshoeken belicht.

Praktische tips
Na de plenaire presentatie konden de deelnemers kiezen uit 15 verschillende informatiesessies. Die gingen onder andere over nieuwe ontwikkelingen bij Nefit Bosch, zoals grondgebonden warmtepompen in relatie tot BENG, Internet of Things en Energiemanagementsystemen. De praktische presentaties met installatie- en inregeltips en de verschillende praktijkcases werden door veel deelnemers gewaardeerd.

Actualiteit
Ook kwam de actualiteit aan bod in een presentatie over de implicaties van het definitieve Klimaatakkoord. In de discussie over gasloos verwarmen, kwam de zin en onzin van elektrische cv-ketels aan de orde. Een onderwerp dat eveneens op veel belangstelling kon rekenen was de geluidsnormering bij warmtepompen die er volgend jaar aan komt en die installateurs en fabrikanten de nodige hoofdbrekens bezorgt.

Waterstof
Een andere veel bezochte presentatie ging over de ontwikkelingen op het gebied van waterstoftechnologie. In de energietransitie biedt waterstof in de ogen van Nefit Bosch veel kansen, zeker in combinatie met hybride warmtepompen. Commercieel Directeur Jan Rijnen onderstreepte dit: “De komende jaren investeren wij 100 miljoen extra in warmtepomptechnologie. Maar ook waterstof is een belangrijke pijler binnen onze R&D.”