Vakbus rijdt online door

Gepubliceerd op

De ontwikkelingen gaan snel. De samenleving vraagt om verduurzaming en de techniek heeft de sleutel in handen. Maar wat betekent dat voor de vakmensen? Welke stappen kunnen zij zetten? Nadenken over de toekomst stopt niet; ook niet in tijden van corona. In de online Vakbus worden de mensen in de techniek hierbij geholpen.

Vorig jaar startte Wij Techniek, het ontwikkelingsfonds voor de technische installatiebranche, met een initiatief in Zuid-Holland: de Vakbus. Deze bus kwam bij de bedrijven of op een locatie naar keuze om acht vakmensen te ondersteunen bij het maken van een plan rond de eigen ontwikkeling. Een pitstop met impact. Gezien het grote succes werd de pilot begin van dit jaar een landelijk project en Leonie Martens startte als projectleider. Maar toen kwam de lockdown…

Even slikken

“Ja, ik had het me anders voorgesteld. Ik begon aan een prachtig project en binnen nog geen drie weken lag het stil”, aldus Leonie. “En dan ga je even door een soort rouwfase. Het klinkt misschien gek. Maar ik had er zoveel zin in. De pilot had laten zien dat op deze manier met vakmensen in gesprek gaan echt meerwaarde heeft. Het is laagdrempelig, kleinschalig en komt naar de bedrijven toe. Alleen maar enthousiaste verhalen! In plaats van verder uitbouwen moest ik nu alle reserveringen afzeggen. Het was echt even slikken.”

Online

Maar Leonie en Wij Techniek begonnen ook direct over alternatieven na te denken. “We hebben echt gezien dat de Vakbus iets binnen de bedrijven kan doen. Het wil vakmensen regie geven over hun eigen ontwikkeling. En dat bij je eigen bedrijf, met je collega’s.” Dus er werd direct gedacht over andere manieren om de Vakbus door Nederland te laten rijden. “Alles ging online. Dus wij zijn ook gaan nadenken en al vrij snel zagen we mogelijkheden. Het programma kon blijven staan, alleen de vorm moest anders.”

Hetzelfde programma

Het programma in de Vakbus bestaat uit twee onderdelen. Enerzijds is er de toolboxmeeting, met keuze uit de onderwerpen: ‘werken zonder stress’, ‘fysieke belasting’ of ‘corona: veilig werken in de techniek’. Daarna wordt de workshop Waar sta jij in 2025? gegeven. Tijdens deze workshop worden de vakmensen aan de hand van een film meegenomen in de wereld van drie collega’s binnen de technische installatiebranche. Dit om hen te prikkelen na te denken over hun eigen ontwikkeling. Leonie: “Dit programma bleef ons uitgangspunt, want het zit gewoon goed in elkaar. Het ging veel meer om de vorm. Hoe kunnen we dit doen op afstand maar wel met impact? Vanuit Wij Techniek werkten we al gauw met MS Teams. En we zagen dat iedereen hier heel makkelijk aan kon deelnemen. Dat gold ook voor degenen die digitaal niet zo gewend waren; een mobiele telefoon heeft iedereen. Dus dat leek voor ons de geschikte digitale weg waarop de Vakbus kon gaan rijden.”

Andere sfeer

Maar één op één hetzelfde doen werkte natuurlijk niet. De vorm moest worden aangepast zodat het toch online aantrekkelijk kon blijven. Leonie: “Het moest veel interactiever. Dus we werken meer met stellingen, open vragen en hekenbare voorbeelden. Ook is het belangrijk dat alle deelnemers elkaar kunnen zien op het scherm; op dit moment kunnen maximaal zes mensen tegelijk meedoen. En het moest niet lang duren; maximaal 1,5 uur.” En dit alles leidde ertoe dat op 17 april de Vakbus online verder reed. Wat is het grote verschil met de live Vakbus? Leonie: “Het geeft gewoon een andere sfeer, maar het is zeker niet minder goed. Met acht mensen in de bus zit je meer in de werksfeer dan met zes personen online die ook vanuit huis deelnemen. Daardoor lijkt het bijna intiemer. Mensen delen mooie en ook persoonlijke verhalen en ervaringen en twijfels. Dat hadden we misschien vooraf niet verwacht.”

Enthousiaste reacties

Bij A. Hak doen ze veel om hun (jonge) medewerkers te boeien en binden. Zo steken ze aandacht én geld in de ontwikkeling van hun mensen. Young HAK, de jongerenclub binnen de grote organisatie, reserveerde bij Wij Techniek een Vakbus voor begin maart. Deze werd omgezet naar een Vakbus online. En de reacties waren enthousiast. Jordy van den Berg was één van de deelnemers. “Ik vond vooral de workshop ‘Waar sta jij in 2025’ interessant. Die had van mij wel langer gemogen ten opzichte van de toolbox die ervoor zat.” Dat de Vakbus geheel online was beviel goed. “Heel eerlijk: ik vind digitaal misschien zelfs wel beter. De Vakbus online was in kleinere groepjes. Iedereen was heel open en het is natuurlijk heel praktisch en vertrouwd zo vanuit je eigen huis.” Caglar Yilmaz was ook een van de deelnemers en zag echt de meerwaarde van de online variant. “Het is laagdrempeliger. Als je met onbekende mensen tegenover je zit, in een fysieke bus, is iedereen toch wat afwachtender. Online is ‘safer’ en kun je meer kwijt. Bovendien scheelt het reistijd en organisatie. Handig!”

Volgende halte

Maar na de Vakbus stopt het niet. De deelnemers kunnen zich meteen inschrijven voor een ontwikkelgesprek. Leonie: “Samen met de coach onderzoeken de deelnemers welke stap nodig is om zich verder te ontwikkelen. Tijdens dat gesprek krijgt de deelnemer een waardebon van € 500,- voor de volgende stap in zijn of haar ontwikkeling. En we zien dat rond de 80% van alle deelnemers ook daadwerkelijk deze stap zet. Daar zijn we trots op. Het is niet alleen maar luisteren, maar het is ook doen! En dat is precies wat we wilden met de Vakbus.”

Toolbox met een koelbox

Met de online vakbus stopte het denken niet. Juist in de zomermaanden lagen er mogelijkheden om ook fysieke bijeenkomsten te houden. “We wisten dat op de korte termijn met acht mensen in de bus niet meer mogelijk is. Maar met de versoepeling konden er wel weer kleine bijeenkomsten plaatsvinden. En dat leidde tot een nieuw idee: toolbox met een koelbox. We komen met een speciale bus naar je bedrijf toe, waar de sessie buiten plaatsvindt, onder de luifel met een koelbox. En uiteraard op anderhalve meter afstand. En ook daar wordt enthousiast op gereageerd!”

Online blijft

Wat de toekomst gaat brengen is ook voor Leonie vanzelfsprekend moeilijk te voorspellen. De Vakbus blijft in ieder geval online doorrijden. “Want we hebben gezien dat het werkt”. Mensen zijn online goed bij elkaar te brengen. Dus ook al mogen we straks ook weer live rijden, we zullen deze online variant behouden. Het is ook niet meer weg te denken na deze afgelopen maanden. We zijn er in een rap tempo met elkaar gewend aan geraakt.” Zo zie je dat als ontwikkelingen snel gaan de branche ook hierin niet alleen mee moet, maar ook kan bewegen 

Vakbus online

Wil jij deze tijd gebruiken om je medewerkers te helpen ontwikkelen op een efficiënte, laagdrempelige en vooral ook veilige manier? Boek dan de Vakbus online. Zo kun je met de coronamaatregelen toch toolboxen inzetten. De workshops zijn vanuit huis te volgen. Het enige dat je nodig hebt is een goede internetverbinding en een (gratis) account bij Microsoft Teams. Ga naar

Ander relevant nieuws van onze redactie

Gelderland investeert 1,8 miljoen in scholing van technische vakmensen

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 125 secondenDe provincie Gelderland, vakbonden, brancheorganisaties, opleidings- en ontwikkelingsfondsen, praktijkopleidingsbedrijven en mbo- en hbo-instellingen .

Onderwijs en bedrijfsleven weten elkaar beter te vinden

Scholen in het mbo en hbo en bedrijven weten elkaar steeds vaker en beter te vinden in publiek-private samenwerking (pps) .

Brancheorganisaties vragen overheid om subsidie voor bij- en omscholing technische vakmensen

Een grote coalitie van brancheorganisaties pleit voor de invoering van een ‘Deel- en Omscholings-NOW’. Onder meer Techniek Nederland, Bouwend Nederland, .

OTIB heet nu Wij Techniek

De naam van het ontwikkelingsfonds voor de technische installatiebranche OTIB verandert vandaag naar Wij Techniek. Wij Techniek is een samenwerkingsverband .
%d bloggers liken dit: