Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 212 seconden

Als je als bedrijf sociale media wilt gebruiken, doe dat dan vanaf het begin goed. Alleen zo kun je een goed,  positief online imago opbouwen. Hieronder een aantal zaken die je als bedrijf niet moet doen:

 

01) Sociale media compleet negeren

De ergste fout die je kunt maken is het compleet negeren van sociale media. Tegenwoordig zijn sociale media gemeengoed, je kunt er als bedrijf echt niet meer omheen. Bovendien wordt er zeer waarschijnlijk op sociale media over je bedrijf of product gesproken. Wanneer je zelf aanwezig bent kun je zelf monitoren wat er geschreven wordt, en gepast reageren.

 

02) Obsessief likes verzamelen

Likes en volgers zijn zeer interessant, maar ze mogen geen doel op zich zijn. Als je 1000 likes op je Facebook pagina hebt, wat betekent dat dan eigenlijk? Zijn dat echte fans van jouw bedrijf of merk? Sociale media zijn geen doel, maar een manier om je verkoop te ondersteunen. Bovendien is de kwaliteit van je volgers belangrijker dan de kwantiteit. Het is mogelijk om volgers te kopen bij een dubieus bedrijf, maar dat is absoluut af te raden. Mensen die je uit echte interesse volgen op sociale media zijn het meest waardevol.

 

03) Overal en nergens aanwezig zijn

Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, Fourqsuare, LinkedIn, Flickr, Vine, … De lijst van sociale netwerken wordt alsmaar langer. Wie een uitgebreid social media team heeft, kan op vele sociale netwerken aanwezig zijn. De meeste bedrijven kunnen echter beter enkele sociale media uitkiezen en daarop focussen. Kies de sociale netwerken die het meest

gebruikt worden door jouw doelgroep(en) en zorg op deze netwerken voor goede content en een goede service.

 

04) Niet consistent zijn

Zorg voor regelmatige updates op elk sociaal netwerk. Wanneer je de ene week dagelijks post en de week daarop niets van je laat horen maak je een hele slechte indruk. Heb je de ene week meer tijd dan de andere? Plan dan je posts in zodat ze op een bepaalde datum verschijnen, om zo de continuïteit te garanderen. Ook de algemene boodschap die je uitdraagt via sociale media moet consistent zijn.

 

05) Copy / paste naar elk sociaal netwerk

Het is perfect mogelijk om je Facebookposts automatisch ook op Twitter, LinkedIn of nog andere sociale media te laten verschijnen. Dat lijkt een goed idee, omdat het een tijdsbesparing oplevert. Niets is echter minder waar. Met updates die aangepast zijn aan het sociaal netwerk in kwestie bereik je veel meer.

 

06) Veel blabla, weinig interactie

Sociale media gebruiken om reclame te maken is absoluut not done. Maar ook meer praten dan luisteren is geen goed idee. Het grote voordeel van sociale media is immers dat je de dialoog kan aangaan met je (potentiële) klanten. Zorg dus voor een boeiende dialoog en bouw een social community op rond je merk. Spreek zoals een persoon, niet zoals een machine.

 

07) Niet reageren op negatieve commentaar

Negatieve reacties op sociale media horen er bij en zijn onvermijdelijk. De manier waarop je ermee omgaat is cruciaal. Negatieve reacties mag je nooit zomaar verwijderen. Wat je wel moet doen? Snel, vriendelijk en begripvol reageren en het probleem oplossen. Zo maak je van iets negatiefs toch nog iets goeds!

 

08) Geen call-to-action

Wat je doet op sociale media heeft uiteraard een doel: zorgen voor meer verkoop. Alle posts op sociale media moeten een meerwaarde betekenen voor je volgens. Dat kan omdat je posts informatief, grappig of gewoon amusant zijn. Van tijd tot tijd is een call-to-action wel op zijn plaats. Die call-to-action kan van alles zijn, maar in vele gevallen gaat het om het genereren van traffic naar je website, bijvoorbeeld door een link te posten. Zorg dat je dit in Google Analytics kan analyseren, zo weet je welke updates en welke sociale netwerken het meest efficiënt zijn!

 

09) Niet meten

Sociale media zijn niet vrijblijvend. Van elke marketinginspanning wil je de resultaten zien en dat is met sociale media niet anders. Gebruik Google Analytics om verkeer van sociale media naar je website te meten. Dankzij Facebook statistieken of Twitter Analytics krijg je in één oogopslag een beeld van hoe goed je het doet op deze sociale media: je aantal volgers, likes, shares, retweets, …

 

Voor vragen of informatie: @marcvolder.