Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 156 seconden

Grohe heeft haar tweede duurzaamheidsverslag uitgebracht waarin het de economische, ecologische en sociale impact van haar bedrijfsactiviteiten presenteert. De sanitairfabrikant heeft voor 90 procent controle over haar waardeketen en de invloeden daarvan. De resultaten zijn over 2015 en 2016 gemeten en worden elke twee jaar opnieuw getoetst. Voor 2020 stelt Grohe zich ten doel de energie-efficiëntie met nog eens 20 procent te verhogen en de CO2-voetafdruk met 20 procent te verminderen ten opzichte van hun huidige cijfers.

Eén van de ecologische doelstellingen was het verhogen van de energie-efficiëntie met 9 procent. Dat is in twee jaar tijd meer dan 14 procent geworden. Daarnaast is de CO2-uitstoot tijdens het productieproces met bijna een kwart verminderd ten opzichte van de uitstoot in 2013. Dat houdt in dat Grohe per jaar meer dan 17,000 ton aan uitstoot heeft verminderd.

Integrale duurzaamheid
Bij Grohe ligt de focus op bewust en duurzaam omgaan met water, materialen en alle andere natuurlijke bronnen. Ook het aantal milieuvriendelijke producten, technologieën en innovaties neemt toe.  Een voorbeeld is de Blue Home keukenkraan voor gefilterd, gekoeld en bruisend water. Gebaseerd op een gemiddelde in de EU bespaart een gezin ruim 600 plastic waterflessen op jaarbasis. Bovendien heeft een studie van de Duitse universiteit van Göttingen aangetoond dat het systeem meer dan 60 procent van de CO2-uitstoot bespaart in vergelijking met flessen mineraalwater. Ook zorgt de in 2017 geïntroduceerde Grohe Sense en Sense Guard waterbeveiligingssysteem ervoor dat microlekkages, risico op bevriezing en gebroken leidingen tijdig worden gedetecteerd. Bij een leidingbreuk wordt de watertoevoer onmiddellijk uitgeschakeld, wat op jaarbasis 10% aan water bespaart.

Zowel milieu als individu
Grohe stelt zichzelf niet alleen verantwoordelijk voor het bewust omgaan met natuurlijke bronnen, maar ook voor de sociale impact die met bedrijfsactiviteiten kunnen worden gerealiseerd. Zo konden 1100 studenten het ‘GROHE Duel Tech Programme’ volgen in Mumbai in India, waarvan 90% van de afgestudeerden een baan in de sanitaire industrie gevonden heeft. Daarnaast is Grohe op weg om tegen 2020 de levenskwaliteit van 100 miljoen mensen ter wereld te verbeteren door hygiënische oplossingen te verzorgen in derde wereldlanden.  

Diversiteit
Ook staat het bedrijf voor diversiteit onder medewerkers en het verschaffen van veilige en eerlijke banen. De huidige werknemers komen uit 50 verschillende landen, 36,5% daarvan is vrouwelijk. Grohe kiest daarnaast haar partners uit volgens de voorgeschreven regels die al in 2000 opgesteld zijn in de ‘Grohe SustainAbility Policy’. Tegen 2020 streeft de fabrikant ernaar de duurzame bedrijfscultuur door het gehele bedrijf en overal ter wereld nog sterker merkbaar te maken.

Doelstellingen overtroffen
Nederlandse Directeur Rogier van Dis is tevreden over de stappen die het bedrijf heeft gemaakt: “De resultaten hebben onze doelstellingen overtroffen. Om dit te realiseren hebben wij duidelijke richtlijnen gedefinieerd voor onze productie en voor de duurzame inzet van onze medewerkers en externe partijen. Vanzelfsprekend scherpen we deze richtlijnen verder aan, gezien duurzaamheid een van de pijlers van ons bedrijf vormt.”  

Bij het Japanse moederbedrijf Lixil staat duurzaamheid ook  hoog in het vandaal. Zo heeft het bedrijf recent aangekondigd om in samenwerking met Unicef het project ‘Make a splash! Toiletten voor iedereen’ te ontwikkelen. Dit project zal kinderen in kwetsbare gebieden helpen toegang te krijgen tot veilige en schone toiletten.