Tijdens de opening van de VSK vakbeurs kondigde minister Hugo de Jonge aan dat de (hybride) warmtepomp vanaf 2026 de standaard wordt. Offertevergelijker Slimster.nl kreeg vervolgens ruim vijf keer zoveel offerte-aanvragen op een dag te verwerken als normaal. Eigenaar Marco Schuurman vertelde dat er echter nauwelijks installateurs zijn die nog klussen kunnen aannemen: “Op dit moment heeft zeker tachtig procent aangegeven dat zij voor het komende halfjaar of langer vol zitten.” Eén van die installateurs is eenpitter Lino Noya Mahn van Noya Installatietechniek. Ook hij neemt geen aanvragen meer in behandeling voor (hybride) warmtepompen.

“Ik krijg dagelijks ongeveer 5 aanvragen binnen, naast nog eens 20 aanvragen voor airco’s per week”, vertelt Noya Mahn. “Dat is voor mij al praktisch niet meer te doen. Bovendien is de huidige marktsituatie rampzalig. Het duurt minimaal een half jaar voordat ik daadwerkelijk een warmtepomp krijg aangeleverd. De tussentijdse prijsverhogingen zorgen daarnaast voor veel onzekerheid. Als ik hierover in gesprek ga met klanten, nemen ze uiteindelijk liever toch geen risico omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn. Je neemt dan veel moeite voor niets als installateur.”

Linkedin-mededeling
Noya Mahn plaatste daarom de volgende mededeling op zijn Linkedin-pagina: ‘Helaas heb ik een keuze moeten maken om tijdelijk geen (hybride) warmtepomp-aanvragen in behandeling te nemen.

Het kost mij ontzettend veel moeite om dit te communiceren richting klanten. Je hebt toch het gevoel altijd iemand teleur te stellen. Aan de andere kant scheelt deze beslissing mij tijd, omdat ik zo enorm veel inspanning kan besparen en hierdoor heel veel lopende klussen en spoedaanvragen wel kan uitvoeren. De hoeveelheid aanvragen die ik dagelijks ontvang en in behandeling probeer te nemen is gewoonweg niet meer te behappen. De warmtepompaanvragen zijn in de afgelopen maanden explosief gestegen, net als de airco aanvragen. Beschikbaarheid van de producten speelt een belangrijke rol in het geheel. We hebben te maken met zeer beperkte leveringen door grondstofproblemen, fabricageachterstanden, met als resultaat (deelleveringen) die de processen en planning van mijn agenda van uitvoering nog meer vertragen. Een warmtepompaanbieding maken is geen aankoop van een broodje bij de bakker. Het is een maatwerkoplossing, het kost meer voorbereiding, uitwerking en daarmee dus ook veel tijd. Ook zijn er steeds prijsverhogingen tussendoor en kunnen groothandels en fabrikanten mij geen prijsvastheid beloven! Waardoor een uitgebrachte offerte ineens duurder wordt en ik als installateur erop wordt aangekeken. Helaas is dit nu al aan de orde en ben ik de Sjaak, want de particulier zegt gewoon: voor dit bedrag heb ik getekend! En terecht. Alleen denkt niet iedereen hier zo over helaas.’

Geen eenvoudige opgave
Een rondgang op de VSK langs verschillende fabrikanten van warmtepompen leerde al dat het tijdig plaatsen van de door Hugo de Jonge gewenste (hybride) warmtepompen geen eenvoudige opgave zal zijn. Alle fabrikanten wezen, net als Noya Mahn, op de lange levertijden vanwege het tekort aan grondstoffen/materialen en transportvertragingen. ‘Een ontbrekend onderdeeltje van slechts 3 euro alleen al kan vertragingen opleveren van ruim een jaar; voorraden zijn er maar in beperkte hoeveelheden. Hoe gaan straks al die noodzakelijke hybride systemen er komen, ook al omdat er onvoldoende ‘handjes’ zijn?’

Overstappen naar hybride: gaat dat wel lukken?

Minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft gisteren de 25e editie van VSK geopend. Door een warmtepomp ...

Nederlandse startup introduceert AI gedreven hybride warmtepomp

De Nederlandse startup Quatt heeft de ambitie om de komende tien jaar één miljoen Nederlandse woningen te verduurzamen met een ...

Juiste keuze en ontwerp hybride warmtepompen

ISSO heeft een nieuw kennisproduct uitgegeven: het ISSO-kleintje Hybride warmtepompen. De kennis richt zich op de keuze, het ontwerp, de ...

Hybride oplossing heeft voorkeur bij verduurzaming

Van de duurzame verwarmingsoplossingen lijkt een hybride oplossing de voorkeur te hebben ter vervanging van de cv-ketel. Zo wil 27 ...