In 2018 nam Feenstra voor haar activiteiten in Amsterdam de eerste elektrische bussen in gebruik. Ook werd de ambitie uitgesproken dat in 2024 nagenoeg alle bedrijfsauto's met een 'geel' kenteken, waar mogelijk, 100% elektrisch rijden. Sinds begin deze maand is daar de elektrische bakfiets bij gekomen. Na een eerdere proef in de gemeente Utrecht fietsen sinds kort in Amsterdam de eerste Feenstra-monteurs op elektrische bakfietsen van klant naar klant.

Steeds vaker gaan de adviezen van technisch installatiebedrijf Feenstra over duurzaamheid. Over het klimaat, CO2-neutraal wonen en energie besparen. Arian Lodder, operationeel directeur bij het installatiebedrijf, vindt dat Feenstra dan ook kritisch naar zijn eigen bedrijfsvoering moet kijken. Zeker als het over CO2-uitstoot gaat. “Maar liefst 80% van de CO2 die we als bedrijf uitstoten, is afkomstig van ons wagenpark. Voor ons reden om te kijken hoe we deze uitstoot snel kunnen verminderen.”

Van een kleine bakfiets tot een echte TukTuk
Arian Lodder: “Geen herrie, uitlaatgassen, files of  parkeerproblemen, sinds kort rijden de eerste collega’s op een elektrische bakfiets door de stad. Op dit moment onderzoeken wij nog welk soort bakfiets het beste past bij het soort werk dat een specifieke monteur uitvoert. Door onze samenwerking met de firma DOCKR hebben wij de mogelijkheid dit in de praktijk te ervaren. DOCKR levert namelijk verschillende soorten elektrisch vervoer: van een kleine bakfiets tot een echte TukTuk.”

’s Nachts automatisch bevoorraad
“Het spreekt voor zich dat een installatiemonteur andere behoeften heeft dan een servicemonteur of een monteur beveiliging”, vervolgt Lodder. “Daarnaast kunnen wij binnen deze samenwerking aan het einde van de werkdag de fiets met inhoud veilig in de stad achterlaten. ’s Nachts worden de fietsen automatisch bevoorraad op de plek waar ze staan. De monteur kan dan de volgende ochtend snel en met de juiste materialen op pad.”

“Het mag niet ten koste gaan van de serviceverlening”
De komende maanden zal Feenstra de verschillende ervaringen naast elkaar leggen en kijken wat voor het bedrijf het ideale vervoermiddel in steden is. Lodder: “Zeker in gemeenten die het doel hebben om in 2025 ‘zero emissie zones’ te implementeren is voor ons elektrisch vervoer noodzakelijk. Dit mag echter niet ten koste gaan van de serviceverlening aan de klant of de productiviteit en veiligheid van onze vakmensen. Het spreekt overigens voor zich dat we onze fietsende monteurs uitrusten met het juiste materiaal, zodat zij zich veilig en prettig kunnen verplaatsen. Denk aan een fietshelm, handschoenen of een houder voor de telefoon.”

Op onze nieuwsbrief abonneren