Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 85 seconden

Uit onderzoek van zonnepanelenfabrikant Solarwatt blijkt dat veel consumenten die al zonnepanelen hebben, maar weinig weten over wat er precies op hun dak ligt. Met name over rendement, product- en vermogensgarantie hebben veel consumenten onvoldoende kennis. De meeste zonnepanelenbezitters zijn nog niet zo lang eigenaar van hun panelen: een derde (33 procent) pas vanaf 2015. Toch weet meer dan de helft van de respondenten (57 procent) niet te benoemen welk merk zonnepaneel op zijn of haar dak geïnstalleerd is – laat staan dat ze iets zouden kunnen zeggen over de herkomst ervan. Voor de meeste consumenten (86 procent) is het besparen op energiekosten de beslissende factor bij de aanschaf van zonnepanelen. Maar om zoveel mogelijk uit de investering te halen, moet ook rekening gehouden worden met andere factoren: garantieduur bijvoorbeeld, en rendement op de lange termijn. Toch weet ruim een op de vijf respondenten (22 procent) niet wat voor rendement zijn of haar zonnepanelen op jaarbasis behaalt. Een derde (32 procent) weet niet hoelang men garantie heeft op het product, en zelfs bijna de helft (45 procent) heeft geen idee van de duur van de vermogensgarantie op zijn of haar zonnesysteem.

Erik de Leeuw, directeur Solarwatt Benelux: “Hoewel de markt voor zonnepanelen nog vrij jong is, zijn er veel aanbieders actief met een aanbod dat uiteenloopt in kwaliteit. Veel consumenten weten bij de aanschaf van zonnepanelen dan ook niet waar ze op moeten letten – ons onderzoek bevestigt dat. Juist door vragen te stellen over de fabrikant – wie voorziet in de productgarantie en hoe ziet de vermogensgarantie eruit –, kunnen consumenten een betere keuze maken voor kwalitatieve panelen en betrouwbare leveranciers.”

Het onderzoek van Solarwatt is uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope. Bij het onderzoek waren 502 Nederlandse zonnepaneleneigenaren betrokken.

[related_post themes=”text”]