Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 134 seconden

De komende weken is het spannend voor de Daltonschool Neptunus in Amsterdam, SBO de Tweern in Goes en de Willem Alexander-school in Leeuwarden. Deze drie basisscholen staan op de shortlist voor de Techniektrofee 2014, ook wel de Ir. W. Maas Geesteranus-prijs. Een kersverse award voor scholen die uitblinken in aandacht voor techniek. De jury had de keuze uit niet minder dan 35 inzendingen. De winnaar van de bokaal en het bedrag van € 5.000,- wordt op 18 juni bekendgemaakt.

 

 De Techniektrofee is een initiatief van TechniekTalent.nu en het Ir. W. Maas Geesteranus fonds. Zij willen hiermee de schijnwerpers richten op basisscholen die hun leerlingen op een inspirerende manier met techniek in aanraking brengen, en tegelijkertijd andere scholen aanmoedigen om met techniek aan de slag te gaan. De jury was onder de indruk van het aantal inzendingen, maar ook van de kwaliteit. Saskia Risseeuw van TechniekTalent.nu: “Het doet ons goed te zien dat techniek al op veel basisscholen een structureel onderdeel van het basisonderwijs is. Wat scholen ermee doen en bereiken, bevestigt het belang van goed techniekonderwijs. Voor individuele leerlingen én voor de maatschappij.”

De inzendingen varieerden van bevlogen initiatieven in de opstartfase tot volledig geïntegreerde en soms zelfs al gelauwerde lesprogramma’s. De invulling liep ook sterk uiteen, maar getuigde steevast van grote inventiviteit. Zo laat SBO de Tweern in Goes kinderen zelf torens, bruggen en hokken voor hun knuffels bouwen, experimenteren met verschillende soorten ballen en nadenken over diverse vormen van voortbewegen. De Willem-Alexander-school in Leeuwarden heeft het lesprogramma Leefwereld aangeschaft en organiseert daar van alles omheen, van ‘Leefwereldkasten’ tot themadagen. Op de Daltonschool hebben leerlingen onder andere stofzuigers gemaakt, een soundtrack voor een zelfgemaakt snaarinstrument en een vleugel voor een zweefvliegtuig ontworpen. De school heeft een eigen weerstation, twee technieklokalen en sinds kort ook een 3D-printer.

 

Naast verschillen is er ook een gemeenschappelijke deler: de overtuiging dat techniekonderwijs een gunstig effect heeft op de ontwikkeling van kinderen, hun creativiteit en oplossingsvermogen. Veel basisscholen konden dit ook aantonen en gaven hoog op over het enthousiasme en de betrokkenheid van leerlingen. Belangrijke criteria voor de jury. Scholen scoorden daarnaast punten als ze techniek echt verankerd hadden in hun onderwijs, als hun techniekprogramma ook door andere scholen over te nemen is en als het breed gedragen wordt door leerkrachten en directie. De drie genomineerden kwamen als beste uit de bus. De jury maakt een ronde langs Goes, Amsterdam en Leeuwarden om de scholen in de gelegenheid te stellen hun inzending nader toe te lichten. En beslist op basis van die gesprekken wie op 18 juni de nu al felbegeerde Techniektrofee in de wacht sleept.

Voor meer informatie: www.techniektalent.nu