Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 186 seconden

digital-marketingDe installatie sector is nogal behoudend als het gaat om online marketing activiteiten. Nog lang niet alle bedrijven zijn online te vinden en/of actief. Natuurlijk zijn er redenen genoeg te bedenken waarom bedrijven (nog) niet online actief zijn: te druk/geen tijd, werk genoeg, je weet niet waar je moet beginnen of wat je moet doen, je bent niet zo goed met computers, in de bouw werkt dat niet, en zo zijn er nog wel een paar redenen. Maar tijden veranderen en dat gaat soms gaat dat gaat sneller dan u denkt of verwacht.
Uit onderzoek is gebleken dat in meer dan 60% van de gevallen de zoektocht naar een leverancier en dus ook een installateur begint op met een zoekopdracht op internet. En dat zijn niet alleen jongeren. Het percentage mensen dat begint met zoeken op internet zal alleen maar toenemen. Wilt u ook in de komende jaren bij de innovatieve en vooruitstrevende bedrijven horen? Dan moet u zich zeker eens verdiepen in online marketing. Laten we eens kijken naar een paar kenmerken van online marketing:

1) Gevonden worden
Mensen die op internet zoeken kunnen je bedrijf vinden. Een website alleen is niet genoeg. Offline maak je toch ook reclame voor je bedrijf? Waarom zou je dat online dan niet doen? Door ervoor te zorgen dat de techniek en de teksten van je website kloppen, wordt de kwaliteit van je website beter en daardoor wordt je een beter online vindbaarheid.

2) Nieuwe klanten werven
Natuurlijk is het belangrijk om een goede band met je vaste klanten te hebben, maar nieuwe klanten werven is waarschijnlijk ook één van je doelen. Iedereen zoekt tegenwoordig online wanneer zij iemand nodig hebben. Een website is dus het ideale middel om nieuwe klanten te werven. Laat ze online kennismaken met jouw vakkennis, ervaringen, projecten en jou als persoon. Maar dit kan natuurlijk alleen wanneer je online gevonden wordt.

3) Meetbaarheid
Het voordeel van online marketing activiteiten is dat ze goed meetbaar zijn. Wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van Google AdWords, kun je met Google Analytics zien hoeveel geld je precies aan die advertenties uitgegeven hebt en hoeveel dat opgeleverd heeft. Hierdoor weet je of de advertenties rendabel zijn en wat het beste tijdstip is om te adverteren. Bij een advertentie in een dagblad of een regionaal blad weet je dit niet, het enige wat je weet is hoeveel geld het kost. Maar wat je wilt weten is wat het resultaat is. Hoeveel het uiteindelijk oplevert is veel belangrijker toch?

4) Effectiever
Bij online marketing kun je veel gerichter adverteren. Wanneer je een advertentie plaatst in een dagblad is het maar de vraag of je de doelgroep of personen bereikt die je wilt bereiken. Met online marketing kun je met je boodschap heel gericht een bepaalde doelgroep benaderen. Doordat alles meetbaar is weet je het effect en kun je tijdig bijsturen of zelfs stoppen.

5) Lage kosten
Traditionele marketing is duurder dan online marketing. Voor een paar Euro bijvoorbeeld heb je al een gerichte campagne op Facebook. Omdat de boodschap veel gerichter te plaatsen is en je precies weet wat het effect is, heb je veel meer inzicht in de kosten en het rendement.

6) Flexibiliteit en snelheid
Met online marketing kun je snel reageren of inspelen op veranderingen of bijvoorbeeld de actualiteit. Bijvoorbeeld als het weer ineens omslaat. Je kunt heel snel je bericht of advertentie aanpassen om zo een andere boodschap te sturen of een andere doelgroep te bereiken.

De relatief lage kosten, de flexibiliteit en het goede inzicht in het resultaat maakt dat online marketing een heel interessante mogelijkheid is die je niet moet negeren. In een traditioneel ingestelde markt kan een combinatie van online en offline marketing een goede oplossing zijn (voor dit moment).

[related_post themes=”text”]