Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 113 seconden
Groothandel Wasco lanceert een innovatieve service: ieder product uit het onderdelen assortiment krijgt een eigen unieke RFID-chip. Dankzij deze technologie is de totale voorraad van bijvoorbeeld een servicebus of magazijn direct uit te lezen. Tienduizenden producten, per jaar miljoenen stuks zijn vanaf nu voorzien van deze chip. Algemeen directeur Herold Van Den Belt: “Nooit eerder heeft een professionele groothandel op deze schaal RFID-technologie toegepast. En dit terwijl de markt er echt aan toe is. De grootste installatie- en servicebedrijven uit ons land zijn laaiend enthousiast: binnen enkele seconden is de inhoud van hun servicebussen nu gescand.”
Na meer dan een jaar voorbereiding worden vanaf vandaag de eerste artikelen uitgeleverd, voorzien van de nieuwe RFID sticker. Klanten van Wasco zijn ZZP-ers, installatiebedrijven en grote technische servicebedrijven. Miljoenen producten worden jaarlijks door Wasco uitgeleverd via 29 vestigingen én logistieke diensten. Naast de vertrouwde barcode kan iedere klant nu rekenen op nog meer transparantie en snelheid dankzij de Radio Frequency Indentification (RFID)-chip. De kans op verkeerde leveringen wordt geminimaliseerd en klanten kunnen nu eenvoudig de voorraad inzien en actualiseren. De inhoud van iedere bus, doos of krat kan nu zonder uitpakken snel uitgelezen worden.
Installatiebedrijven die met Wasco samenwerken krijgen door toepassing van deze nieuwe technologie inzicht in belangrijke gegevens. Denk bijvoorbeeld aan de juiste voorraad in de servicebus voor ieder project, zodat de monteur niet misgrijpt. Ook kan de financiële waarde van de voorraad in de servicebus worden gemeten. Zijn er incourante of verouderde onderdelen? Wasco waarschuwt haar klanten en kan zo tijdig producten retour nemen. Stuk voor stuk relevante voordelen, zeker nu installatiebedrijven geld willen verdienen in het proces. Daarbij is ‘intelligent voorraadbeheer’ het toverwoord.
Met de introductie van RFID toont de groothandel marktleiderschap in de installatiebranche. Naast het leveren van producten wil Wasco extra waarde toevoegen. Algemeen directeur Herold Van Den Belt: “We weten allemaal dat de marges in de installatiebranche fors onder druk staan. Daarom zit de toegevoegde waarde in iets anders: onze klanten kunnen geld verdienen in het proces door optimaal voorraadbeheer. Wij hebben dit laten doorrekenen en het blijkt dat er tot zelfs enkele tonnen per jaar bespaard kan worden aan inkoop, retouren en incourante, wanneer je als installatiebedrijf excellent zicht hebt op je mobiele- en magazijnvoorraad.”
Voor meer informatie: www.wasco.nl