Volgens een onderzoek dat Remeha België heeft laten uitvoeren wil driekwart van de Belgen de informatie van zijn slim verwarmingstoestel niet delen met de installateur of fabrikant. Een rem op de innovatie aldus de Belgische poot van de verwarmingsfabrikant. Ook in Nederland onderzoekt Remeha hoe het gesteld is met het animo om data te delen. Naar verwachting worden de resultaten in januari bekend.

De Belgische bouwsite Livios sprak uitgebreid met Jan Deklerck, Product Manager van Remeha. Hij vindt het jammer dat slechts 25% van de Belgen data wil delen. Deklerck: “We ontwikkelen regelsystemen afgestemd op patronen van de gebruiker. Je zou bijvoorbeeld de combinatie van een thermostaat met een bewegingssensor kunnen onderzoeken. Of dat nuttig is, weten we momenteel niet. Maar via de informatie die we verkrijgen van slimme ketels zouden we dat wel kunnen testen en achterhalen. Of tal van nieuwe features bedenken. Maar daarvoor heb je reële situaties nodig om te achterhalen of dit minder gaat gebruiken. En zouden wij als fabrikant een beroep moeten kunnen doen op geanonimiseerde data van gebruikers.”

Begrip
In datzelfde interview met Livios geeft Deklerck aan wel te begrijpen dat Belgen huiverig zijn om persoonlijke gegevens te delen. Anderzijds posten we van alles op Social Media, zegt de Product Manager. Soms zelfs zodanige informatie dat inbrekers getriggerd zouden kunnen worden om een ongewenst bezoekje af te leggen aan onze woningen. De data die slimme verwarmingstoestellen doorgeven aan de fabrikant is alleen nuttig om gedragspatronen uit af te leiden. En daarmee stopt het, aldus Deklerck.

Nederlands onderzoek
Remeha Nederland voert op dit moment een consumentenonderzoek uit waarin ook de vraag is meegenomen of gebruikers hun data willen delen met de verwarmingsfabrikant. Product Manager Ferry Overweg verwacht dat de uitslag in januari bekend zal worden. Hoewel hij nog geen zinnige uitspraken kan doen over de resultaten van het onderzoek denkt hij dat de beide landen wel degelijk verschillend zijn. “Misschien dat Nederlanders over het algemeen iets positiever tegenover dit soort innovaties staan, maar dat is puur een gevoel. En het onderzoek zal dat moeten bevestigen.”

Goede uitleg
Evenals zijn Belgische collega onderstreept hij het belang van een goede uitleg richting de consument over het gebruik van de data en het waarborgen van de privacy. “Daarnaast zullen we moeten zorgen dat de gebruiker ook baat heeft bij het verstrekken van zijn data. Dit zou kunnen zijn in de vorm zijn van een financieel gewin (in welke vorm dan ook) of bijvoorbeeld een bepaald gevoel van zekerheid (mijn ketel gaat nooit op storing). Dat soort dingen, maar we zijn nog druk bezig met het testen van dit soort proposities naar de eindgebruiker.”