Itho Daalderop is een samenwerking aangegaan met verschillende bedrijven om een lesmodule ‘Virtuele leermeesters’ te ontwikkelen. Met een Augmented Reality bril kunnen leerlingen videobellen met de leermeester, die op afstand kan meekijken en bijsturen. Deze kan zo meer leerlingen op afstand begeleiden.

De lesmodule in Augmented Reality dient als ‘skills set’ voor nieuwe leerlingen en is een aanvulling op de klassikale theorielessen. De lesmethode wordt financieel ondersteund door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Toepassing van deze nieuwe lesmethode en technieken moet nieuwe leerlingen enthousiasmeren om te kiezen voor verduurzamingstechniek.

Eén van de deelnemende bedrijven, The Service Concept, heeft al de eerste stappen gezet om het installatieproces van de lucht/water-warmtepomp HP-S van Itho in kaart te brengen. Doel hiervan is dit proces te verwerken in augmented reality software zodat monteurs straks de echte wereld gecombineerd met de virtuele wereld kunnen zien in de Hololens-bril en zo geholpen kunnen worden tijdens de installatie en inbedrijfstelling van de HP-S.

De 3D-modellen zijn inmiddels bewerkt en de productie van de (3D) content is afgerond. Een sneakpreview van de bewerkte 3D modellen is hier te zien.

Foto's: Virtuele Leermeesters