Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 75 seconden

tunnelventilatie ccl delftDe bouwcombinatie Combinatie Crommeliijn bouwt in opdracht van ProRail een spoortunnel met een lengte van 2,3 kilometer. De tunnel bestaat uit twee tunnelbuizen die elk afzonderlijk ruimte bieden aan twee sporen. Een spoor voor het reguliere treinverkeer en een tweede spoor dat vrijgehouden wordt voor hulpdiensten. Om in geval van nood de veiligheid van de passagiers te garanderen. De eerste tunnelbuis is eind februari operationeel, terwijl de tweede buis in ruwbouw aangelegd is om op termijn vier sporen te kunnen gebruiken. Het bestaande station is vervangen door een nieuw ondergronds station. Colt International heeft het basisontwerp voor de brandventilatie van Grontmij verder uitgewerkt met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD) techniek en het volledige systeem geïnstalleerd.

Het door Colt geplaatste Rookbeheersingssysteem bestaat uit tunnelventilatie, rook- en warmteafvoer (RWA) op het station, overdruksystemen en brandwerende rolluiken. Op het hoogste niveau van het nieuwe ondergrondse station werd een betonnen kanaalstelsel gestort, voorzien van gaten voor de luchtafzuiging. Colt plaatste aan de uiteinden van dit stelsel ventilatoren en geluidscoulissen.  In de tunnels zelf werden tunnelventilatoren geplaatst. Daarnaast installeerde Colt de brandwerende rolluiken voor het afsluiten van de drukontlatingspaden en de overdruksystemen in de vluchttrappenhuizen.

Speciaal voor dit project heeft Colt een programma ontworpen waarmee een gevoeligheidsanalyse van de tunnelventilatie uitgevoerd kan worden. Het programma is zo ontworpen dat ProRail er in de toekomst zelf mee kan werken en zo kan inschatten wat er in de tunnel met de luchtstroming gebeurt bij een aanpassing of bij calamiteiten.

Voor meer informatie: www.coltinfo.nl