Het is ongetwijfeld de trend van 2019 in de sanitairwereld: kleur. Jarenlang domineerde de minimalistische badkamer, maar nu mag het allemaal weer uitbundiger. Met het aantrekken van de economie, lijken zowel de fabrikanten als consumenten op te fleuren.

Als u de ISH heeft bezocht afgelopen maart, is het u vast en zeker wel opgevallen: de sanitairwereld lijkt een andere richting te zijn ingeslagen. Er was zelfs een expositie (Pop Up my Bathroom) aan gewijd, waar de kleurenrevolutie voortreffelijk in beeld werd gebracht.

Durf
Rob Sanders is directeur van Sanidrõme. Bij de coöperatie zonder winstbejag zijn tientallen showroomhoudende installateurs aangesloten. Ook zij merken een trendverschuiving, beaamt Sanders. “Nu de economie beter draait, durven de fabrikanten meer. Ze brengen nieuwe producten op de markt met een breder scala aan kleuren; van baby roze tot appeltjesgroen. Hiermee spelen ze ook in op een andere trend: individualisering. Klanten willen steeds meer de regie houden over de inrichting van hun badkamer, keuken en toilet en zijn voortdurend op zoek naar producten die tegemoet komen aan hun individuele wensen.”

Accenten aanbrengen
Toch blijft het overgrote deel, Sanders schat zo’n 9 van de 10 klanten, behoudend. “Ze vragen zich af of ze al die trendy kleuren over een jaar of 3 nog wel mooi vinden en kiezen daarom eerder voor het bekende witte en zwarte sanitair.” De kleurenrevolutie drukt met name haar stempel op de kranen, badkamermeubilair en tegels, zegt Sanders. “Klanten kiezen er niet snel voor om bijvoorbeeld een hele badkamer in roze uit te laten voeren. Ze brengen liever accenten aan, met meubilair en sanitairproducten.”

Grote variëteit
Het kleurrenpallet doet denken aan de jaren 60 en 70, “maar”, zegt Sanders, “het is geen retrotrend pur sang. In feite komen verschillende periodes samen. De variëteit is groter; je ziet niet alleen geel opduiken in de badkamer, maar ook groen bijvoorbeeld en bruin.” De showroomhoudende installateur kan wel uit de voeten met dit weelderige kleurgebruik, merkt de directeur van Sanidrõme. “Het past ook bij het karakter van hun bedrijf, want de kracht van een showroom zit ‘m erin dat je een gevarieerd aanbod kan laten zien.”

Kentering
Of de trend zal aanhouden, weet Sanders niet. “Kort door de bocht verwacht ik een kentering bij de volgende economische crisis. Op dergelijke momenten keren consumenten vaak weer terug naar de basis.”