Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 140 seconden

Nieuwe trends doen hun intrede in sanitairland. Fabrikant Grohe liet gisteren tijdens een Event voor vakjournalisten en in haar Innovatie Truck op de Volvo Ocean Race een aantal producten zien waarmee het bedrijf inspeelt op deze veranderingen.

De consument trekt weer makkelijker de portemonnee, constateert Arthur Westgeest, Marketing Director Grohe Nederland. “Over de gehele line zien we een zekere hang naar luxere producten. Designartikelen zijn erg in trek.”

Daarnaast wil de consument in de badkamer steeds meer zijn eigen smaak volgen. Sanitairfabrikanten spelen daar op in door bijvoorbeeld een breder pallet aan kleuren aan te bieden. “Op dit moment zien we dat ‘hard graphite’ (een zwartachtige tint) erg in trek is, bij ons bijvoorbeeld voor een kranenserie als de Grohe Essence.”

“Qua vormgeving valt nu het minimalistische design erg in de smaak”, vervolgt Westgeest. “Dat is bijvoorbeeld te merken aan de interesse voor slanke, strak vormgegeven kranen en dunne bedieningsplaten met een klein oppervlak.”

Ook in de voorkeuren en keuzes voor producten zijn veranderingen te bespeuren, vertelt Westgeest. “Zo zien we dat complete douchesystemen in opmars zijn.” Westgeest wijst op oplossingen met een hoofddouche, handdouche en drukknopmodule met intuïtieve bediening. “Ze zijn zowel verkrijgbaar als opbouw- als inbouwsystemen.” Grohe probeert dergelijke oplossingen voor een breder publiek toegankelijk te maken door ook een variant in de markt te zetten met een lagere prijsstelling.

Waar de consument een douchesysteem al heeft omarmd, is er nog het nodige zendingswerk nodig om hem ook te bewegen een douche-wc aan te schaffen. “Wij signaleren wel we een stijgende vraag bij hotels, zeker als ze veel Aziatische gasten hebben”, vertelt Westgeest. Grohe en ook concullega’s proberen nu ook consumenten te kunnen overhalen douche-wc’s aan te schaffen.

De Grohe Smart Guard, het lekdetectiesysteem dat tijdens de laatste ISH werd gelanceerd, wordt steeds meer toegepast. Verzekeraars zouden in dit geval een brug kunnen vormen tussen de fabrikant en de consument. “Stel dat je als klant van een verzekeraar minder premie hoeft te betalen als je een lekdetectiesysteem laat installeren, dat zou een geweldige stimulans zijn.” De Smart Guard wordt al wel op bescheiden schaal meegenomen in woningbouwprojecten en in nieuwe woonboten, vertelt Westgeest.

Niet alleen de smaak van het publiek verandert, ook de techniek slaat een nieuwe richting in. “Systemen worden complexer”, constateert Westgeest. “Om een Smart Guard en douche-wc te installeren bijvoorbeeld heb je echt wel een installateur nodig. Onder andere omdat je met elektriciteit werkt.”

Tegelijkertijd komt diezelfde installateur al vaak om in het werk. Door ook met plug & play oplossingen op de proppen te komen, proberen sanitairfabrikanten de installateur te ontlasten. Zo kan de eindgebruiker bij de nieuwe versie van de Grohe Blue de filterhouder en de fles met koolzuur eenvoudig indraaien. “En zo nemen we de installateur toch weer wat werk uit handen”, sluit Westgeest af.