Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 108 seconden

Aldus luidde de kop boven een artikel op www.installatienet.nl/. De portal voor installerend en adviserend Nederland en ook de website waar het blad Installateurszaken onder valt. Overigens, best aardig om daar eens op te kijken. De uitstraling past wel bij de sector en mag dus wel eens in een wat moderner, eigentijds jasje gestoken worden. Inhoudelijk is er echter veel waardevolle informatie te vinden.

Maar goed dat terzijde. Terug naar het artikel op de website: “In de aanloop naar ‘De Dag van de Ingenieur’, op 19 maart, heeft NRC Carrière onderzocht hoe het is gesteld met de arbeidsmotivatie van hbo’ers en wo’ers met een technische opleiding.

Bijna alle technici zijn trots op hun werk, maar zien uitdagingen voor het imago van het vak. Het werk in de technische sector wordt volgens hen onderschat. Niet alleen het werk zelf wordt onderschat, ook het belang van techniek voor de samenleving wordt volgens een meerderheid van de geënquêteerden onderschat.

Het imago en het aanzien van het technische vak, zoals zij het aanvoelen, worden als matig gewaardeerd. Ook de financiële waardering voor het vak wordt genoemd als ondergewaardeerd.”. Tot zover voor u als lezer weinig nieuws, waarschijnlijk bent u het ook nog wel eens met deze bevindingen…En misschien is het dan ook wel een schok voor u als ik deze bevindingen schaar onder de noemer van het calimero-imago. U weet wel: “zij zijn groot en ik ben klein en ze zien niet welk een belangrijke bijdrage we leveren en ze zien niet dat wij daar matig voor worden gehonoreerd en ze zien niet…enz”. Nu is daar maar één oplossing voor dit probleem: we zullen daar zélf het voortouw in moeten nemen. Dat betekent de klant centraal stellen, en werkelijk toegevoegde waarde leveren in plaats van ons alleen maar op prijs te onderscheiden. En dan zal ook de waardering en ons imago met sprongen vooruit gaan en zijn er zelfs klanten te vinden die daar zelfs meer voor willen betalen!

 

Ing. Ad van der Aa

 

ABT