Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 162 seconden

Maersk LineSuccesvolle inzet van sociale media in het B2B segment zijn er nog niet veel. Een voorbeeld van een bedrijf dat sociale media met succes heeft ingezet is Maersk (dat bedrijf van die zeecontainers). Maersk Line is ‘s werelds grootste containerverschepings bedrijf ter wereld, actief in 150 landen en met meer dan 250.000 medewerkers. Zij zetten diverse sociale media kanalen met succes in.

De Facebook pagina van Maersk (https://www.facebook.com/MaerskLine) heeft meer dan 1.100.000 likes. Zij delen onder andere foto’s, maar maken ook de combinatie met andere sociale media kanalen. De video’s die op hun eigen Youtube kanaal staan, delen ze via hun Facebookpagina, de foto’s die op Instagram gedeeld worden met de tag #maerskline worden ook op de Facebook pagina getoond. Verder laten ze de meest recent Tweets zien van @Maerskline en delen ze de afbeelden die op Pinterest geplaatst worden. Bijna dagelijks delen zij berichten op hun Facebook pagina.

Op Twitter (@Maerskline) heeft Maersk meer dan 115.000 volgers. De berichten zijn serieuzer dan op Facebook. Het is een mix van interacties (retweets van Maersk medewerkers), foto’s en zakelijk nieuws. Zij gebruiken daarvoor een speciale URL verkorter. Maersk heeft een team van officiële twitteraars (een groep medewerkers inclusief de Hoofd Commerciële zaken, een kapitein, hoofd anti-piraterij en enkele managers) die in het begin een training hebben gekregen – die ze moesten volgen-, hoe ze interessante tweets konden verzenden, hoe ze moesten reageren op berichten, etc. Op deze manier toont Maersk haar kennis en expertise en zorgt voor een Sociale Media fundament in het bedrijf.

Centraal staat de website van Maersk. Niet alleen kun je hier de historie van het bedrijf, openstaande vacatures (wereldwijd) en links naar de verschillende onderdelen van het bedrijf vinden. Maar ook kun je alle recente posts vinden die op de verschillende sociale media kanalen geplaatst zijn. Daarnaast vindt je er verhalen van medewerkers en mooie tools, o.a. de mogelijkheid om de schepen van Maersk te volgen of om de grootte van de schepen te vergelijken met bijvoorbeeld de Eifeltoren.

De Company Page van Maersk Line op LinkedIn heeft meer dan 117.000 volgers. De informatie die zij via dit kanaal delen is vooral zakelijke informatie (zoals het belang van het nieuwe Suez kanaal), publicaties, prijzen die zij gewonnen hebben en sociaal maatschappelijke onderwerpen. Daarnaast zijn er verschillende Maersk (gerelateerde) groepen op LinkedIn waar discussies worden gevoerd of waar (ex-) medewerkers met elkaar kunnen linken.

Maersk Line laat zien dat de inzet van Sociale Media succesvol kan zijn door de berichten per kanaal goed af te stemmen. Twitter gebruiken zij vooral als nieuwskanaal (voor technische en sector informatie). Op Facebook delen zij vooral foto’s en de visie van Maersk. Terwijl LinkedIn als platform voor zakelijk nieuws en interactie via (discussie)groepen ingezet wordt. Daarnaast gebruikt Maersk ook nog andere kanalen zoals Google+, Instagram en Pinterest.

Voordat Maersk begon met Sociale Media hebben ze onderzocht op welke kanalen de voor hun belangrijke mensen actief waren en wat zij belangrijk vonden. Op basis van deze informatie hebben zij hun kanalen gekozen en de inhoud bepaald. Ook hebben zij een team gevormd dat uit een mix van mensen bestaat, hebben zij deze medewerkers goed getraind en zorgen zij voor een constante stroom aan berichten.