De badkamer wordt steeds slimmer, de kleuren- en vormentaal rijker en de aandacht voor duurzaamheid groeit. Zo maar een greep uit de trends die Peter van Daalen bespeurt in de sanitair wereld. De accountmanager van Grohe zal er de komende editie van ‘Hardenberg’ ook bij zijn. Aan IZ vertelt hij over de belangrijkste ontwikkelingen in de branche en hoe ze terug te vinden zullen zijn op de beursvloer.

Tijdens de afgelopen ISH was er volop aandacht voor individualisering. Het is een trend die haar stempel drukt op alle segmenten van de installatiebranche, tot de sanitair wereld aan toe. Van Daalen somt moeiteloos enkele voorbeelden op om dit te illustreren.

Kleuren en vormen

Zo wijst hij op het kleurgebruik in de badkamer. Vroeger voerden wit en zwart vaak de boventoon, tegenwoordig is er een rijk arsenaal aan kleuren beschikbaar. Dat heeft ook te maken met veranderende voorkeuren voor materialen, voegt de Grohe-man eraan toe. Klanten zien tegenwoordig bijvoorbeeld graag natuurlijke materialen in hun badkamer verwerkt, zoals eikenhout of geven de muur een betonstuc afwerking. Bij kranen voerden lange tijd de chroom en rvs look de boventoon. Nu vallen nikkel-, koper- en goudkleurige kranen ook steeds meer in de smaak. Grohe speelt hier zelf op in met haar nieuwe Essence Colours-serie, in Hardenberg voor het eerst op een Nederlandse vakbeurs te bewonderen. De kranen hebben een ronde, aerodynamische vormgeving en zitten qua prijsklasse in het hogere segment van de woningbouw.

Digitalisering

Een andere niet te missen trend is de digitalisering van de sanitair wereld. Enkele jaren geleden veroorzaakte de introductie van een app nog een golf van sensatie op de beursvloer. Tegenwoordig draaien we er onze hand niet meer voor om. Zo laat Grohe op Hardenberg haar Sense systeem zien, een slimme watersensor en slim waterbesturingssysteem. Het detecteert onder andere breuken in de leidingen en sluit dan automatisch de watertoevoer af. Huiseigenaren kunnen bovendien via de app eventuele lekkages constateren en de temperatuur en luchtvochtigheid in huis in de gaten houden. Ook de Sensia Arena heeft handige snufjes. Het douche-toilet is al een tijdje verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Gebruikers kunnen een eigen profiel instellen en het toilet met een app bedienen. Volgend jaar wil Grohe al haar slimme systemen toegankelijk maken via één app, de Ondus, om zo het gebruiksgemak naar een hoger niveau te tillen.

Douche-toiletten

Wat voor het Sense systeem geldt, gaat ook op voor de douche-wc; met beide producten mikt de fabrikant vooral op het hogere segment van de woningmarkt. Of die douche-wc nu ook werkelijk zo aanslaat bij de doelgroep, daar bestaan de nodige twijfels over. “Toen wij met Sensia Arena op de markt verschenen waren we benieuwd wat ons te wachten stond”, vertelt Van Daalen. Niet zonder reden. Het was een teken aan de wand dat een andere douche-wc fabrikant tijdens de ISH een instapmodel liet zien, zonder domotica-snufjes. Volgens deze fabrikant zijn consumenten nog nauwelijks vertrouwd met douche-wc’s en hikken installateurs tegen de nieuwe technologie aan. “Wij delen echter die mening niet. De Sensia Arena is zeer goed ontvangen door zowel vakman als consument. De consument begint zich meer en meer bewust te worden van de hygiënische voordelen die die douche-wc biedt. En met de juiste informatie, eventueel aangevuld met een 1-op-1 advies van ons, is de vakman prima in staat om de Sensia Arena probleemloos te installeren.”

Promoten

De accountmanager van Grohe ziet de toekomst dan ook rooskleurig tegemoet. “Bij onze ontwerpen besteden we altijd uitgebreid aandacht aan het installatiegemak en de gebruiksvriendelijkheid. De Sensia Arena wordt bijvoorbeeld op standaard montagehoogte ingepakt. En de bediening is heel intuïtief, zodat de klant er snel mee vertrouwd raakt. Ik schat dat het aandeel van de douche-toiletten op de particuliere markt zal doorgroeien tot een procent of tien. Ik zou de installateur wel op het hart willen drukken het systeem meer te promoten. De consument is er nog relatief onbekend mee.”

Duurzaamheid

Een ander thema, waar ook volop aandacht voor zal zijn op Hardenberg, is duurzaamheid. Niet zozeer met betrekking tot materiaalgebruik: “Als sanitaire producten aan het einde van hun levensfase zitten, blijft er voornamelijk oud ijzer over en dat wordt al gerecycled.” Op dat gebied valt weinig winst meer te behalen. Dat zit anders met waterbesparing. Ogenschijnlijk krijgt de markt te maken met twee tegengestelde ontwikkelingen. Aan de ene kant een consument die steeds meer luxe verlangt en zich graag laaft aan de stralen van de wellnessdouche. Aan de andere kant vragen experts op het gebied van sanitaire technieken ons juist om zuiniger om te gaan met water. Fabrikanten zijn daar ook op ingesprongen, bijvoorbeeld door waterbesparende closets op de markt te brengen. “Maar vergis je niet”, zegt Van Daalen. “Ook bij wellnessdouches wordt tegenwoordig nagedacht over zuinig watergebruik.” Bijvoorbeeld door te werken met volumebegrenzers of met apps die het watergebruik per douchebeurt inzichtelijk maken en zo de consument prikkelen verstandig om te gaan met water.

Certificering

In een eerdere uitgave van IZ pleitte Oscar Nuijten, destijds werkzaam voor ISSO, al voor de invoer van een Waterprestatienorm om zo het watergebruik aan banden te leggen. Destijds vond zijn oproep weinig weerklank. Van Daalen: “Ik zou er nu wel oren naar hebben. Het lijkt me een logische vervolgstap om onze maatschappij verder te ‘verduurzamen’. Met de EPC-norm hebben we het energiegebruik teruggebracht, laten we nu het watergebruik aanpakken.” Pratende over wet- en regelgeving beland hij al snel bij de nieuwe certificeringsregeling voor installateurs, die nu in de conceptfase zit. Het houdt de gemoederen bezig, constateert Van Daalen. In zijn ogen is het meer dan terecht dat de branche aanstuurt op regelgeving voor installateurs die werken met gasverbrandingsinstallaties. “Maar laat ze ook de andere vakgebieden meenemen. Geknoei met sanitaire installaties kan ook ernstige gevolgen hebben. Denk maar aan waterschade als gevolg van verkeerd installatiewerk, kokend waterkranen die niet goed zijn aangesloten en wastafels met mengkranen met een verkeerde hoogte.”

Sanitair topper

En zo is er altijd wel ‘reuring’ in de sanitair wereld. Genoeg op z’n minst om te kunnen spreken van een dynamisch en boeiend vakgebied. Dat zal vast en zeker ook wel weer tot uiting komen op de beursvloer in Hardenberg.
Grohe is er, zoals al eerder vermeld, zeker bij. Traditiegetrouw. “Voor ons is deze vakbeurs bij uitstek de gelegenheid om installateurs te ontmoeten, omdat er uitgebreid aandacht wordt besteed aan sanitair. Meer dan bij concurrerende vakbeurzen in Nederland.” 

Op onze nieuwsbrief abonneren