Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 168 seconden

pressIFA2016_600px_NLIoT-startup tado° introduceert een derde generatie van zijn slimme thermostaat. Het werkt als volgt: een app op de smartphone van de bewoner herkent wanneer de laatste persoon het huis verlaten heeft en schakelt de verwarming vervolgens automatisch lager. Zodra de eerste bewoner terug op weg naar huis is, verwarmt tado° het huis op energie-efficiënte wijze voor naar de gewenste temperatuur. Door rekening te houden met de weersvoorspellingen en de unieke eigenschappen van het gebouw, combineert tado° zo comfort en energiebesparing. De thermostaat werkt nu ook met leveranciers zoals Apple HomeKit, Amazon Echo en IFTTT. Verder zijn slimme radiatorknoppen toegevoegd aan het programma. Hiermee wil de startup uit München, gefinancierd met 50 miljoen euro aan durfkapitaal, inzetten op een toekomst waarin een open Internet of Things (IoT) in woningen mogelijk wordt.

Sinds 2012 verbindt de slimme thermostaat van tado° zowel oude als nieuwe verwarmingssystemen in heel Europa met het internet. Het resultaat is naar eigen zeggen een energiebesparing tot ruim 30 procent én meer comfort. De thermostaat regelt de verwarming volledig automatisch, naar de behoeften van de bewoners. Tot dusver was deze innovatie voorbehouden voor huishoudens met een eigen verwarmingsketel of centrale verwarming. Met de nieuwe slimme radiatorknoppen kunnen ook appartementen met blok- of stadsverwarming functioneren met automatische warmteregeling. De radiatorknoppen worden aangestuurd op basis van de locatie van de bewoners.

“Intelligentie ontstaat binnen de eigen vier muren, als processen zich met elkaar verweven, als dingen moeiteloos gebeuren”, legt Christian Deilmann, CEO en oprichter van tado°, uit. “De consument wil de beste producten voor zijn behoeften en moet in staat zijn om die op zinvolle wijze met elkaar te verbinden.” Daarom scoort de derde productgeneratie van tado° op het verticale niveau met verbeterde algoritmen voor meer energie-efficiëntie en een geoptimaliseerde gebruikersinterface. Op het horizontale niveau maakt de meer uitgebreide platformconnectiviteit tado° aantrekkelijk voor verschillende gebruikersgroepen. Enerzijds is het vanaf nu mogelijk om de verwarming via Siri (Apple) en Alexa (Amazon Echo) met je stem te bedienen. Anderzijds kunnen gebruikers met behulp van HomeKit en IFTTT persoonlijke smart home-scenario’s creëren. Zo kun je met een druk op de knop er bijvoorbeeld voor zorgen dat, als niemand thuis is, de verwarming en het licht uit zijn en het alarmsysteem is ingeschakeld. “Intelligent verwarmen blijft het kloppende hart van elk slimme huis. Het is op dit moment de enige technologie die, naast het comfortaspect, een meetbare meerwaarde levert”, aldus Deilmann.

Ook bij de derde productgeneratie staat tado° vanaf de productaankoop tot de installatie en het dagelijkse gebruik voor eenvoud en transparantie. “We willen het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken. Alleen als duurzaamheid hand in hand gaat met duidelijke voordelen voor de klant, zal dit een vaste plaats krijgen in het dagelijkse leven”, stelt Deilmann. “Klanten kunnen zelfs zonder voorkennis in één oogopslag identificeren welke tado° Starterskit geschikt is voor hun huishouden. We bieden drie sets aan: één voor eengezinswoningen met een eigen verwarmingsinstallatie, één voor appartementen met een kamerthermostaat, en één voor appartementen met thermostatische radiatorkranen. Ze zijn alle drie verkrijgbaar op tado.com of bij retailers zoals Bol.com, CoolBlue, Gamma, Makro, Mediamarkt en Wehkamp. Om bepaalde ruimtes individueel aan te sturen kun je elke set aanvullen met extra slimme radiatorknoppen of, voor vloerverwarmingen, met extra slimme thermostaten. Tado° kan zo de verwarming van elk huishouden op intelligente wijze regelen en meer energie-efficiëntie en comfort realiseren.

[related_post themes=”text”]