Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 101 seconden

ToonSlimme thermostaten veroveren gestaag een plek in de Nederlandse huishoudens. Momenteel heeft 8% van de Nederlandse huishoudens een slimme thermostaat. Bijna de helft hiervan heeft deze thermostaat gekregen bij het afsluiten van een nieuw energiecontract. Toon van Eneco is de grootste. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.000 Nederlanders. Eén op de twaalf huishoudens (8%) heeft een slimme thermostaat. Dit zijn ongeveer 600.000 Nederlandse huishoudens. De belangrijkste reden om te kiezen voor een slimme thermostaat is gemak en comfort (39%). Slimme thermostaten zijn namelijk op afstand te bedienen door middel van een app. Daarnaast speelt lager energiegebruik een belangrijke rol. Inzicht in gebruik en uitgaven (33%), controle over het energiegebruik (28%) en kostenbesparing (27%) zijn de overige veel voorkomende redenen. Vier op de vijf Nederlanders met een slimme thermostaat zijn tevreden met het apparaat.

De slimme thermostaat Toon (aangeboden door Eneco) is verreweg de meest gebruikte. Eén op de drie (34%) slimme thermostaten is een Toon. De Nefit ModuLine Easy (14%), de E-thermostaat (9% – van Essent), Honeywell EvoHome (8%) en de Nest (4%) completeren de top 5.

Bijna de helft van de huishoudens met een slimme thermostaat kreeg deze bij het afsluiten van een nieuw energiecontract. De slimme thermostaat hangt vooral bij gezinnen met kinderen (12%) en bij 18 tot 34 jarigen (10%). Bij 65-plussers blijft de slimme thermostaat nog wat achter (7%). Eén op de zes Nederlanders (13%) geeft aan een slimme thermostaat te overwegen.

De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Home Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna 6.000 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

De Smart Home Monitor is het marktonderzoek dat inzicht geeft in het bezit en gebruik van smart home consumentenproducten in Nederland. Smart home wordt ook wel domotica of huisautomatisering genoemd. De cijfers en resultaten van bijna 20 smart home producten en meer dan 200 smart home merken zijn in dit onderzoek opgenomen. Het onderzoek geeft inzichten in bezit, gebruik, profielen, motivatie, drempels, aankoopintentie en toekomstperspectief van smart home toepassingen en producten. Het rapport is beschikbaar vanaf 14 april 2016.

[related_post themes=”text”]