Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 220 seconden

Het Pedagogisch Didactisch Diploma (PDD) is voor het eerst uitgereikt aan nu officieel gediplomeerde praktijkopleiders. De PDD-opleiding leidt vakmensen in de technische installatiebranche op tot assistent-docent voor negen technische ROC’s in Gelderland/Overijssel. De praktijkopleiders zijn nu onderdeel van de nieuwe docenten- en instructeurspool. OTIB-regiomanager Robert-Jan de Vries is tevreden: “Met deze docenten krijgen de ROC’s vakdocenten in huis die actuele branchekennis uit de praktijk rechtstreeks in hun lessen kunnen inbrengen.”

OTIB en het RBPI Gelderland/Overijssel waren initiatiefnemer van het scholingstraject. De nieuwe docenten- en instructeurspool, met daarbinnen de voor het eerst uitgevoerde PDD-opleiding, is een antwoord op het alarmerend toenemende docententekort in de techniek. De PDD-opleiding leidt vakmensen in de technische installatiebranche op tot assistent-docent voor negen technische ROC’s in Gelderland/Overijssel. Techniekpact-ambassadeur Doekle Terpsta is een groot voorstander van het traject en heeft het in een aantal landelijke bijeenkomsten genoemd als de eerste praktische invulling van een circulaire carrière. In oktober start een tweede groep met de PDD-opleiding tot aankomend docent regulier beroepsonderwijs, maar nu techniekbreed.

Vandaag geleerd, morgen toegepast
Hans Haring, projectleider van het scholingstraject docenten- en instructeurspool technische branches, is enthousiast over de PDD-opleiding: “De eerste opleidingscyclus was een groot succes met écht enthousiaste deelnemers. Tijdens workshops op de Praktijkopleidersdag hebben enkele deelnemers over hun persoonlijke ervaringen verteld. En vooral over hoe zij hebben geleerd hun technische kennis in de praktijk over te brengen aan jonge mensen. Daar gaan zij van groeien, het is heel mooi dat als resultaat te zien. Bovendien is het goede nieuws dat jongeren al op korte termijn met de door deze docenten overgebrachte ervaringen op de arbeidsmarkt komen. Sommige nu geslaagde deelnemers hebben inmiddels een contract op een ROC en geven, met behoud van hun dienstverband, al les. Bij hun leerlingen zitten ook BBL’ers. Wat die vandaag leren, kunnen zij morgen al in de praktijk toepassen.”

Voordeel voor werkgevers
Hans Haring: “Uiteraard moet je ook de medewerking hebben van de werkgevers van deze aankomende docenten. Voor deze pilot hebben we dan ook nadrukkelijk contact gezocht met de werkgevers van de deelnemers en hen over dit nieuwe traject geïnformeerd. In het begin van de pilot waren sommige bedrijven terughoudend om hun beste mensen aan te melden. Maar nu zijn zij overtuigd. Waarom? Het past perfect in het motto ‘een leven lang leren’. Ook leveren zij een aantoonbare bijdrage aan het opleiden van hun werknemers van overmorgen. En bovendien krijgen zij betere en directe relaties met de omliggende ROC’s en daardoor een snellere kijk op goede leerlingen. En vergeet niet: deze PDD-gediplomeerde docenten kunnen hun nieuwe opleidingskennis ook inzetten ín het bedrijf van hun werkgever!”

Enthousiaste deelnemers
Anco Bank is servicemonteur klimaattechniek bij Van Dam Technisch Beheer: “Waarom ik dit PDD-scholingstraject tot praktijkopleider heb gevolgd? Op mijn werk leerde ik nieuwe jongens al het vak. Dan groei je vanzelf in die rol. Maar het leek mij uitdagend en nuttig om daar meer mee te doen. Inmiddels ben ik geslaagd en werk ik drie dagen bij mijn werkgever en twee dagen in het technisch onderwijs. Die combinatie bevalt mij prima!”

John Nijenhuis is KAM-coördinator bij de Loohuisgroep: “Ik verzorg de opleidingen voor de Loohuisgroep en was dus al praktijkopleider. Ook gaf ik al gastlessen op onder andere het vmbo en mbo. Toen deze PDD-opleidingspilot voorbij kwam heb ik bij OTIB gepolst of dit iets voor mij was en dat bleek ook zo te zijn! De tijdsinvestering? Het is te doen als je het goed bijhoudt. Het is veel werk, maar als je je tijd goed besteedt, dan lukt het. Ik geef intern les bij de Loohuisgroep maar nu ook op het ROC, in het vmbo en in het basisonderwijs. Zowel promotielessen als vakinhoudelijke lessen. Jongens die ik in het basisonderwijs heb verteld over techniek zie ik nu in ons bedrijf terug als zij vanuit het vmbo stage komen lopen.”

Mark Makkinga is praktijkopleider bij Scania Production Zwolle: “Ik heb een drukke baan. Toch wilde ik deze opleiding graag volgen voor mijn eigen ontwikkeling. Ook ben ik heel graag bezig met mensen, daar ligt mijn passie. Ik breng graag kennis over. De kennis die ik met deze opleiding heb opgedaan, ga ik als praktijkopleider binnen de bedrijfsschool van Scania inzetten. Het opvallendste wat ik heb geleerd? Reflectie naar jezelf, hoe je naar een groep kijkt. Het is ook een stukje bevestiging van wat je al aan kennis en ervaring hebt.”