Door onder druk staande marges, het chronische personeelstekort en duurzaamheidseisen moet de Nederlandse bouw- en installatiesector zich revolutionair hervormen. Industrialisatie en digitalisatie stellen de sector in staat de ontwerp-, bouw- en beheerprocessen sneller, foutloos en dus goedkoper in te richten. De Jaarbeurs lanceert daarom BID (Building Industrialization & Digitization); een jaarlijks contentgedreven, kennisintensief event met recente referentieprojecten en de nieuwste en toekomstige ontwikkelingen op dit gebied. Het event vindt plaats op 3 en 4 december 2019.

Onze gebouwen worden slimmer, genereren en delen data en zo wordt de gebouwde omgeving steeds flexibeler, comfortabeler en gezonder. AR, VR, prefab bouwen, automatisering, 3D printing, IoT, robotisering... Deze ontwikkelingen waren tien jaar geleden nog relatief onbekend, maar zorgen nu mede door de opkomst van nieuwe toetreders als Amazon, Ikea en Airbnb voor grote veranderingen.

Met het evenement BID fungeert Jaarbeurs als vliegwiel voor innovatie, kennisdeling en samenwerking op het snijvlak van bouw, installatie, IT en maakindustrie. Tijdens het tweedaagse event wordt een uitgebreid inhoudelijk programma neergezet, bestaande uit congressen gericht op onder andere slimme technologische toepassingen, prefabricage en ketensamenwerking. Daarnaast tonen aanbieders oplossingen en referentieprojecten op het gebied van digitalisering (calculatiesoftware, smart buildings, ondersteunende IT-tooling) en industrialisering (prefab, productietechnologieën, ontwerp en engineering). Het event richt zich op het management van aannemers/bouwbedrijven, ingenieurs, installatiebedrijven, toeleveranciers, engineers/constructeurs, technische adviesbureaus, architecten en vastgoedbeheer en –ontwikkeling.

 

Patrick Schilte, business unit manager Bouw, Installatie en Maakindustrie van Jaarbeurs: "We zien in ons portfolio aan merken al jaren dat de werelden van bouw, installatie, IT en maakindustrie door invloed van technologische ontwikkelingen dichter naar elkaar kruipen en dat er grote kansen liggen in kruisbestuiving tussen deze sectoren. Echter worden de kansen die er liggen niet optimaal benut, omdat deze doelgroepen elkaar nog te weinig ontmoeten. Wij gaan via BID deze ontmoetingen mogelijk maken."