Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 73 seconden

Zeven procent minder watergebruik tijdens piektijden. Dat is het resultaat van een pilot waarbij jonge gamers ‘spelenderwijs’ hun ouders bewust maken van hun watergebruik. Sensus, actief in onder andere slimme meters, en drinkwaterbedrijf Vitens werkten samen in deze proef. Ze bundelden de kracht van gaming met slimme metertechnologie.

De klant-trial draaide om de speciaal gebouwde game The Water Battle. Het werkte als volgt: jonge gamers redden een stad van overstroming door het verzamelen van tips en het bijhouden van het waterverbruik van hun gezin. Deze kinderen praten vervolgens thuis en op school over hun watergevechten, met als doel het bewustzijn van watergebruik bij hun ouders te verhogen.

Met behulp van watermeters die tot op één liter per uur nauwkeurig meten, verzamelde Vitens betrouwbare gegevens en zette die over naar de game-server. Tijdens de drie maanden lange trial, verminderden klanten niet alleen hun waterverbruik met zeven procent, maar realiseerde het waterbedrijf bovendien een reductie van 21 procent in energiegebruik voor watertoevoer tijdens piekuren.

“Na een succesvolle proef met de meters, die iedere vijftien minuten werden uitgelezen met een 100 procent succes-rate, waren we ervan overtuigd dat dit de juiste technologie is voor het betrouwbaar en versleuteld versturen van data naar de interne systemen van Vitens”, zegt Vitens’ Business Development Manager, Rik Thijssen. “83 procent van de deelnemers gaf aan dat meer inzicht te hebben in de eigen waterconsumptie en het bewustzijn om de consumptie tijdens piekuren te verminderen nam toe van 40 naar 90 procent van de deelnemers.”