Midden in de corona-hel

Gepubliceerd op

Een week geleden lachte het leven hem nog toe, maar sinds twee dagen ziet de toekomst er zorgelijk uit. Erg zorgelijk zelfs. “Klanten bellen massaal af.”

Vorige week sprak Installatienet nog uitgebreid met Riccardo Ruggiero, eigenaar van Ruggiero Installatie en Montage, over de coronacrisis. “Ik zie geen daling van het aantal opdrachten”, vertelde hij toen en hij sprak nog de hoop uit dat het wel zou loslopen. Inmiddels is de situatie drastisch veranderd.

Minder werk
“Normaliter ga ik bij zo’n 2 tot 12 klanten per dag langs. Afhankelijk van het weer. Dit jaar hadden we een vrij zachte winter en lag het gemiddelde zo rond de 4. Sinds eergisteren is dat afgenomen tot 1 of 2 per dag, ik heb ook al lege dagen in mijn agenda staan. Ik doe veel storingen, dus er kan natuurlijk ieder moment worden gebeld, maar het ziet er niet goed uit.”

Uitstel
“Klanten bellen af, als het om niet noodzakelijke werkzaamheden gaat, zoals een nieuwe airco installeren of thermostaat aanbrengen. En dat geldt zowel voor vaste als nieuwe klanten. ‘De offerte ziet er goed uit’, krijg ik, dan te horen, ‘maar we stellen het even uit vanwege de coronacrisis’.”

Angst
“Ik kan me die angst wel deels indenken hoor. Er zitten nu hele gezinnen thuis en je moet er natuurlijk niet aan denken dat iemand dan ziek wordt.” Daarnaast speelt ook de onzekere toekomst een rol. “Klanten weten niet waar ze aan toe zijn; misschien gaat dit nog maandenlang duren, raken ze hun baan kwijt of worden ze ziek. Vandaar dat ze liever even geen geld uitgeven.”

Dringende klussen
De klussen die wel doorgaan hebben over het algemeen een dringend karakter. “Een kapotte cv-ketel die moet worden gerepareerd bijvoorbeeld. Niemand wil per slot van rekening in de kou gaan zitten.”

Voorzorgsmaatregelen
Als Ruggiero klanten bezoekt, desinfecteert hij eerst zijn handen, zet vervolgens een speciaal masker op en gaat daarna aan de slag. Na afloop desinfecteert hij ook zijn handen. Hij is uitermate voorzichtig, want wil een eventuele infectie koste wat het kost vermijden.

Ziek worden
“Het is niet zomaar een griepje. Als ik de verhalen lees op internet, variëren de klachten van een hoestje tot hevige ademhalingsproblemen en lamlendigheid etcetera. En, het is ook niet zo dat alle ex-patiënten er in één keer bovenop komen. Sommige ondervinden blijvende problemen, die zelfs tot arbeidsongeschiktheid kunnen leiden.”

Volhouden
De toekomst ziet hij met grote zorg tegemoet. “Ik vrees dat deze crisis nog wel een tijd zal aanhouden. Ik kan het zelf een maand of vijf volhouden, dan wordt het precair. Ik heb allerlei vaste lasten; van de huur van mijn bedrijfspand tot de premie voor mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering.”

Voorraad
Minder zorgen maakt hij zich over een potentieel gebrek aan installatiemateriaal. “Ik hoor nog geen geluiden in die richting. Bovendien heb ik zelf een behoorlijke voorraad. Ook van mondkapjes en desinfecterende middelen. Ik had hier al enigszins op geanticipeerd.”

ZZP’ers
“Als onderhoudsbedrijven hun activiteiten gaan terugschroeven kan dat leiden tot meer werk voor mij. Anderzijds zou een stilstand van de grote bouw weer een toevloed van zzp’ers met zich meebrengen, waardoor het dringen wordt op de markt.”

Techniek Nederland
“Ik denk dat Techniek Nederland goed werk heeft verzet. Ik ben blij dat het kabinet nu mede dankzij hun inspanningen met een pakket aan noodmaatregelen komt. Alleen is er op dit moment nog veel onduidelijkheid. Wanneer komt het geld vrij?, wie heeft precies recht op wat?, TN zou ervoor moeten ijveren dat die onduidelijkheid snel uit de wereld wordt geholpen.”

Medeleven
Ja, het is stressvol”, sluit Ruggiero af. “Maar kijk eens naar andere sectoren, zoals de kappersbranche of horeca, die nu veelal hun zaken hebben gesloten. Met die ondernemers heb ik echt wel te doen, die hebben het nog zwaarder dan wij.”

Op onze nieuwsbrief abonneren