Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 64 seconden

Bijna driekwart van de ondervraagden kiest hiervoor. In andere branches ligt dit percentage een stuk lager. Desondanks wordt vertrouwen binnen een zakenrelatie wel door alle zakelijke beslissers zeer belangrijk gevonden. Bijna 50 procent vindt het zelfs belangrijker dan prijs. Door 32 procent wordt vertrouwen boven levertijd geplaatst, 26 procent verkiest het boven innovatie en 21 procent geeft aan vertrouwen boven kwaliteit te plaatsen. Gebrek aan vertrouwen is voor 85 procent een reden om een zakenrelatie te beëindigen. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek onder ruim 500 zakelijke beslissers van SAP-dienstverlener myBrand.

Beslissers op het gebied van productie kiezen vertrouwen het vaakst boven prijs (52%), gevolgd door beslissers op het vlak van inkoop en strategie. Ondanks dat prijs voor velen minder belangrijk is dan vertrouwen, zijn zakelijke beslissers wel prijsbewust. Teveel ‘uurtje factuurtje’ zit het vertrouwen bij een kwart van de beslissers in de weg.

Seger Theuns, Algemeen Directeur bij myBrand: “Het is mooi om te zien dat vertrouwen bij veel zakelijke beslissers zo hoog in het vaandel staat. Dat het zelfs door bijna de helft van de zakelijke beslissers boven de prijs wordt geplaatst, ondersteunt onze visie dat wederzijds vertrouwen het fundament is van een succesvolle zakenrelatie. Door aspecten als openheid en verwachtingsmanagement regelmatig met elkaar te evalueren, kun je verder bouwen aan de relatie en aan gezamenlijk succes.”