Bijna de helft van de Nederlanders heeft geen slimme apparaten in huis. De aanschafkosten hiervoor vormen de belangrijkste hobbel. Slechts een hele kleine groep denkt dat het uiteindelijk geld bespaart. De meest gekochte slimme apparatuur zijn lichten die automatisch aan- en uitschakelen, thermostaten die met een smartphone te bedienen zijn en lampen die als zodanig te bedienen zijn. Een en ander blijkt uit onderzoek van ING Bank.

Ruim 20% zegt toch extra geld over te hebben voor het creëren van een smart home. De totale marktwaarde van smart homes voor bedrijven kan zo oplopen tot €600 miljoen per jaar als consumenten ook daadwerkelijk uitgeven wat ze zeggen er voor over te hebben.

Rol installateur
Technische installaties (en dus ook smart homes) in woningen zijn traditiegetrouw altijd het domein van de installateur. De opdrachtenstroom van de installateur staat echter onder druk doordat consumenten zelf meer kunnen installeren. Ook krijgt de installateur te maken met allerlei nieuwe spelers die smart living equipment aanbieden en in sommige gevallen ook de installatie daarvan aanbieden. Internetproviders, IT-bedrijven, energiemaatschappijen en retailers zijn bezig deze markt te betreden. De toenemende concurrentie op de markt van smart homes vraagt voor een installatie- of bouwbedrijf om scherpe strategische keuzes om de kansen die er in de groeiende markt zijn te benutten.

Op onze nieuwsbrief abonneren