Techniek Nederland trok eerder dit jaar al aan de noodrem. Uit een reportage van Opgelicht?! bleek namelijk dat oplichters complete websites nabouwen van loodgietersbedrijven en klanten voor forse bedragen het schip in laten gaan. Expert Sanitaire Technieken Eric van der Blom: “Ze worden steeds geraffineerder.” Hij geeft wat adviezen aan installateurs die deze malafide praktijken tegenkomen.

Als installateur wil je graag gevonden worden via Google. Maar als potentiële klanten op internet zoeken naar een geschikte loodgieter om een verstopping te verhelpen, is de kans groot dat ze eerst terecht komen bij tussenpersonen. Waarom? Simpelweg omdat die hun zaakjes zodanig hebben geregeld, dat ze vaak bovenaan de pagina met zoekresultaten staan.

“Bemiddelingskosten”
Die tussenpersonen geven vervolgens de opdrachten weg. Uiteraard worden hun “bemiddelingskosten” doorgerekend, zodat de consument meer betaalt. Hoewel dit wettelijk gezien niet strafbaar is, levert het dus wel verwarring op en extra kosten. Bovendien ben je als consument aan de goden overgeleverd; voor hetzelfde geld gaat de opdracht namelijk naar een prutser, waardoor je dubbel de klos bent.

Nepwebsites
Voor nog meer verwarring zorgen nepwebsites. Waar de consument denkt een betrouwbare, lokale loodgieter te hebben gevonden, blijkt hij dan te maken te krijgen met een oplichter. “En we zien dit steeds vaker voorkomen”, vertelt Van der Blom. De websites lijken sprekend op de originele websites van loodgieters, alleen het telefoonnummer is anders.

2.400 euro voor een ontstopping
“De consument belt voor een ontstopping en krijgt vervolgens alleen de voorrijkosten te horen. Daarna komen er mannetjes langs in busjes zonder opdruk, die een prijs berekenen per meter dat de veer de riolering ingaat. Een pechvogel is zo 600 tot 2.400 euro kwijt voor een klusje waar hij normaliter slechts enkele honderden euro’s voor zou moeten neertellen. Het gaat hier om ronduit criminele praktijken.”

Aangifte doen
In veel gevallen is de verstopping zelf niet eens verholpen, wat het extra zuur maakt voor de klant. Aangifte doen bij de politie, zodat de daders strafrechtelijk kunnen worden vervolgd, moeten gedupeerde consumenten altijd doen. “Al zijn de oplichters wel zo sluw, dat ze de klanten eerst voor de werkzaamheden akkoord laten tekenen.”

Adviezen aan installateurs
Stel je merkt als installateur dat een oplichter jouw website heeft gekopieerd, wat moet je dan doen? “Doe aangifte bij de politie en meld het aan Techniek Nederland”, adviseert Van der Blom. Daarnaast is het belangrijk dat jouw bedrijf herkenbaar is. Zorg er dus voor dat je bestelbusjes altijd zijn voorzien van een opdruk, “liefst nog met het logo van Techniek Nederland erbij vermeld natuurlijk”. Tot slot, raadt Van der Blom aan om altijd helder te communiceren met de klant over het probleem dat je hebt geconstateerd en de prijs.