Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 81 seconden

Zonnepanelen hebben zonlicht nodig om te kunnen functioneren, maar naarmate ze warmer worden, presteren ze naar verhouding een stuk slechter. Het Alphense bedrijf DK Prototyping for Automotive Glass komt nu met zonnepanelen waaronder een luchtkanaalsysteem is geplaatst. Door dit systeem wordt geforceerd lucht geblazen die de panelen koelt. Hierdoor gaat het rendement van de panelen omhoog, aldus het bedrijf. De warme lucht wordt (afhankelijk van het seizoen) opgeslagen, maar kan ook direct worden gebruikt om het gebouw te verwarmen.

Moderne zonnepanelen hebben een rendement van zo’n 20 procent; 80 procent blijft onbenut. Warmte zorgt ervoor dat er nog meer rendement verloren gaat. Door de zonnepanelen met een frame in te kapselen, ontstaat een soort legpuzzel die water- en luchtdicht aan elkaar kan worden gekoppeld. In een animatie wordt het systeem uitgelegd: https://youtu.be/4NMtGYTV9bA

Toegepast op nieuwbouwpand
Het systeem zal worden toegepast op het nieuwbouwpand van DK, dat medio 2020 klaar zal zijn. Het gebouw zal volledig worden bedekt met zonnepanelen. Hierdoor is geen dakbedekking meer nodig. Ook als het systeem stilstaat, hebben de panelen nog een functie. Ze zorgen namelijk voor een extra isolerende schil. Daarnaast gaan de zonnepanelen door koeling langer mee. Degradatie van de cellen is namelijk progressief aan temperatuur gekoppeld.

Actief is binnen de auto-industrie
DK Prototyping for Automotive Glass is een bedrijf dat actief is binnen de auto-industrie. Ze maakt voornamelijk autoruiten voor prototype auto’s ten behoeve van crash- en windtunneltesten en testen in extreme temperaturen, en verzorgt beglazing van conceptauto’s voor motorshows. Ook ontwikkelt DK producten op het gebied van automotive glass en produceert ze ruiten op maat voor oldtimers.