Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 177 seconden

LinkedIn is een sociaal media kanaal dat in Nederland zo’n 4,5 miljoen gebruikers heeft, die meerdere keren per week inloggen. LinkedIn is een geweldige database met een vracht aan gegevens. Het lijkt dus een uitgelezen kans om eerst in deze database rond te snuffelen en vervolgens de informatie die je op deze manier hebt opgediept te gebruiken in je verkoopgesprekken.

Bij LinkedIn draait het om connecties ofwel je netwerk. Je kunt je netwerk vergroten door mensen uit te nodigen. In Linkedin-taal gaan mensen dan ‘connecten’. 

Als de ander jouw uitnodiging accepteert, wordt dat een contact in de eerste cirkel of eerste lijn. Met deze personen kunt je direct mailen. Als deze contacten hun profiel aanpassen, bijvoorbeeld omdat ze een nieuwe baan hebben of hun netwerk uitbreiden, ontvang je daarvan (automatisch) een bericht; een zogenaamde Status Update.

Als iemand tot jouw  netwerk behoort kun je zien wie er tot zijn netwerk behoren. Deze mensen zijn van jou een 2e lijnscontact. Een van de meest voor de hand liggende mogelijkheden is te bekijken met wie jouw eerstelijns contacten zijn verbonden. Zitten daar interessante mensen bij? Dan kun je aan jouw eerstelijns contact vragen of die bereid is je te introduceren.

Vroeger werd voor koude acquisitie een bestand gekocht met namen van functionarissen binnen een bedrijf en dan na wat speurwerk op de website van het bedrijf werd de prospect gebeld. Nu kan met behulp van LinkedIn deze informatie (gratis) verkregen worden. Via uw netwerk (of de zoekfunctie) kunt u zoeken naar interessante personen en krijgt u direct informatie als:

  • Hoe lang werkt hij of zij bij het bedrijf
  • Wat is precies de functietitel
  • Waar heeft hij of zij hiervoor gewerkt
  • Welke opleiding heeft hij of zij gevolgd
  • Wat zijn zijn of haar interesses (buiten het werk)
  • Wie kennen we gemeenschappelijk, wie is onze ’tussenpersoon’ ?

Met deze informatie bij de hand komt u beter beslagen ten ijs als u iemand belt. De informatie die u namelijk verzameld hebt tijdens de voorbereidingfase zou u prima kunnen gebruiken in bijvoorbeeld uw openingszin. U zou het daarbij bijvoorbeeld kunnen hebben over een gemeenschappelijke achtergrond, gezamenlijke interesses of over de tussenpersoon bij wie u eerst informatie hebt verzameld.

Een andere mogelijkheid die LinkedIn biedt is Groepen. Deze groepen zijn gebaseerd op een bepaald onderwerp, thema, professie, regio etc. Als u hebt gezien dat uw iemand met wie u in contact iwlt komen lid is van een bepaalde groep kunt u overwegen ook lid te worden. Zodra u dan lid bent van die groep ontstaat namelijk de mogelijkheid om rechtstreeks met alle leden binnen die groep (en dus met uw prospect) per mail contact te leggen. Hiermee omzeilt u eventuele secretaresses die lastige vragen stellen en komt u rechtstreeks in de interessesfeer van uw prospect terecht.

 

Ook kunt u zien welke discussies er door uw prospect zijn gestart of op welke hij antwoorden heeft gegeven, kennelijk heeft hij of zij iets met dat onderwerp. U kunt overwegen ook eerst een paar keer inhoudelijk met elkaar contact te hebben binnen de groep voordat u besluit een directe mail te sturen. In die mail kunt u dan refereren aan de discussie die u met elkaar gevoerd hebt in de groep en dat u het interessant zou vinden elkaar een keer live te ontmoeten voor een kop koffie.

LinkedIn biedt geweldig veel informatie die u uitstekend kunt gebruiken om nieuwe klanten te vinden en (warmer dan voorheen) te benaderen. Daarnaast kunt u zichzelf als bedrijf via LinkedIn profileren, maar daarover een andere keer meer.

 

contact::

@volmarketing