Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 165 seconden

Tegenwoordig heeft nagenoeg iedereen een smartphone. Eigenlijk klopt de term ‘phone’ niet meer. Het slimme apparaat is de toegang naar de wereld om ons heen. Via handige app’s werken we efficiënter, bedienen we allerlei technologie in onze omgeving en staan we continu in verbinding met de digitale wereld. Onze drang om informatie te delen en te verzamelen via sociale media groeit. De angst om iets te missen, groeit inherent mee.

Fear Of Missing Out
Het continu aanwezige gevoel iets te missen heeft een naam: FOMO. Het ligt voor de hand om deze aandoening vooral toe te rekenen aan jongeren. Die zien we immers de hele dag met hun neus in hun beeldscherm. Niets blijkt minder waar. Wanneer je even wat surft op internet kom je verschillend onderzoeken tegen waaruit blijkt dat FOMO een demografische en sociologische brede aanhang heeft. Lukt het jou en mij om zonder sociale media te leven? Waar ligt de juiste balans? Wanneer is jouw social-media-gebruik doorgeslagen?

Always Connected, On, Realtime
De vraag is of deze angst tot het missen echt nieuw is. Nu ben ik geen socioloog of psycholoog, maar ergens denk ik van niet. Ook vroeger had men een sociaal leven en zal er een vorm van misangst geweest zijn. Alleen, de snelheid, omvang en impact is door de jaren heen anders geworden. Internet heeft met al haar mogelijkheden onze wereld klein gemaakt. Héél klein, tot in onze handpalm. In een “bliep” weet je wat er aan de andere kant gebeurt. En met een paar klikken is jouw ‘status’ weer netjes bijgewerkt volgens de waan van de dag. Dat altijd verbonden zijn, is dan best beangstigend.

Anti Social Media
Een beetje rondgooglen en je vindt verschillende vormen van ASM. Ik las zelfs over een camping met als “onderscheidend vermogen” géén WiFi te hebben. Voor de rust en onthaasting. Terwijl ik geloof dat ook hiervoor een markt is, vind ik het best een moedig besluit. Want laten we eerlijk zijn: alleen al de getallen rond het social-media-gebruik in Nederland zijn indrukwekkend (http://www.marketingfacts.nl/berichten/socialmediagebruik-in-nederland-update-maart-2014). Sommigen onder ons gaan nog verder dan ASM. Zij worden actief in een Anti Social Media Movement. Ben benieuwd wanneer de eerste LinkedIn-groep verschijnt 🙂 . Overigens, er wordt het nodige onderzoek gedaan naar het sociologische effect van sociale media. Worden we er bij veel gebruik juist anti-socialer door? Wat denkt u?

Juiste balans vinden en houden
Ik ben van mening dat digitale sociale netwerken een vorm geven aan onze behoefte ergens aan verbonden te zijn. Of het nu in échte netwerken zijn (vereniging, politiek, kerk etc) of via de digitale mogelijkheden; het is een kwestie van een goede balans vinden in het wel of niet gebruiken van digitale sociale media. Dit begint met voor jezelf hele scherpe doelen stellen. Wat wil je met de inzet bereiken? Zowel privé als zakelijk. En in de combi ervan. Weeg deze doelen ook goed af aan de tijd die je eraan kunt spenderen. Want ook digitale netwerken vragen om goed onderhoud. Wat voorgaande betreft, wijkt het niet veel af van de netwerken in het ‘echte leven’. Blijf daarom bewust van naar mijn idee een groot verschil: dat wat je benoemt, deelt, verbindt of (niet) onderhoudt in de digitale netwerken blijft. Nu, morgen…altijd.

Contact? www.leertouwer.nl/maartenvanderboon
@maartenvdboon