Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 117 seconden

De behoefte aan duurzame oplossingen in de woningmarkt neemt toe, maar de kennis is nog niet voldoende toereikend. Dit blijkt uit de adviesgesprekken die Vaillant Group voert middels het onlangs gepresenteerde TPAonline. Via deze tool kunnen adviseurs, architecten en aannemers gratis online adviesgesprekken voeren met deskundigen. Er blijken vooral veel vragen te zijn over warmtepompen en subsidies en het combineren van energiebesparende maatregelen bij het verduurzamen van bestaande en nieuwbouwwoningen.

Te weinig kennis duurzame oplossingen
Sinds de introductie zijn er meer dan 100 gesprekken gevoerd met klanten die vragen hebben of tegen problemen aanlopen. Ruim 60% van de gesprekken gaat over warmtepompsystemen. Dat er zoveel vragen zijn, laat zien dat adviseurs, architecten en ondernemers er alles aan willen doen om de kansen op het gebied van duurzaamheid te benutten, aldus Vaillant.

Er worden ook veel vragen gesteld over nieuwbouwprojecten van vrijstaande woningen en hoe deze zo duurzaam mogelijk gemaakt kunnen worden. Ook komen er vragen vanuit verhuurders die eraan denken om hun woningen te verduurzamen en hierbij gebruik willen maken van de beschikbare subsidies. En veel architecten inventariseren op dit moment welke systeemcombinaties er mogelijk zijn voor een zo optimaal mogelijk duurzame woning.

Laagdrempelig
Via het online boekingsformulier is het mogelijk om binnen 2 uur een gesprek te plannen met een adviseur van Vaillant. De laagdrempeligheid en mogelijkheid tot snel schakelen maakt het voor veel architecten en aannemers een interessante mogelijkheid om advies te ontvangen. Verder is het gemakkelijk om samen bijvoorbeeld te kijken naar EPC-berekeningen, omdat er kan worden meegekeken op het scherm. Zo kan de adviseur samen met de klant stap voor stap alles eenvoudig doornemen, wat veel voordelen heeft ten opzichte van een telefoongesprek.

Mark van de Ree, Sales Engineer Vaillant Group Netherlands: “De reacties die we tot nu hebben gekregen op de tool zijn zeer positief. Onze klanten zien de gesprekken als handig, informatief en prettig. De diversiteit in de gesprekken is groot, waardoor we merken dat er op veel vlakken behoefte is aan advies. De gesprekken die we voeren zijn ook voor ons zeer nuttig, omdat het inzicht geeft in de vragen die leven in de markt en de wensen van partners en eindgebruikers. Wij vinden het erg belangrijk om architecten, adviseurs en aannemers zo goed mogelijk te informeren en ondersteunen en gebruiken daarom de inzichten die we krijgen om onze informatievoorziening en advies verder te optimaliseren.”