Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 107 seconden

Eerder deze dag meldde we al dat veel loodgieters geen goed werkende website hebben. Dit bleek uit onderzoek van Telefoonboek.nl. Het bedrijf onderzocht ook hoe goed bedrijven in de branche de telefoon opnemen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat bijna 100% van de onderzochte telefoonnummers weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid. In Zuid-Holland worden de minste klachten waargenomen. In Drenthe en Groningen komen relatief gezien de meeste klachten voor.

In de database van Telefoonboek staan 2554 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ´Installatiebedrijf´. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ´slecht bereikbaar´ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid om een bericht achter te laten. Dit was bij 59 van de 2554 installatiebedrijven het geval, hetgeen neerkomt op 2,3% van de gevallen. Dat betekent dat maar liefst 97,7% van de onderzochte telefoonnummers weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid.

Provincie

Wel verschillen de bereikbaarheidscijfers nogal per provincie. In Zuid-Holland, de provincie met verreweg de meeste installatiebedrijven, worden de minste klachten waargenomen: bij 1% van de Zuid-Hollandse installatiebedrijven werden meer dan drie mislukte belpogingen geregistreerd. In Drenthe en Groningen komen relatief gezien de meeste klachten voor: hier werd in respectievelijk 8,8% en 7,4% van de gevallen meer dan drie keer niet opgenomen. Wel bleek dat onder de 59 installatiebedrijven met meer dan drie mislukte belpogingen zich weinig uitschieters bevonden: geen bedrijf kreeg meer dan twaalf klachten.

Altijd bereikbaar

Goede telefonische bereikbaarheid is in deze branche niet alleen belangrijk voor de klant, die graag een lekkende verwarming of een kapotte ketel zo snel mogelijk gerepareerd ziet. Ook voor het bedrijf zelf kan een gemist belletje zomaar een klus, en dus omzet schelen. Dirk Lentjes van Places Antwoordservice denk dat deze problemen makkelijk te voorkomen zijn: “Het kan voor deze bedrijven een uitkomst zijn om een antwoordservice in de arm te nemen. Zo is het bedrijf ook bereikbaar wanneer het personeel de handen vol heeft of er buiten werktijden gebeld wordt”

Percentage slecht bereikbare bedrijven per provincie

Drenthe 8,8%

Groningen 7,4%

Friesland 5,8%

Limburg 3,2%

Noord-Brabant 2,8%

Gelderland 2,7%

Overijssel 2,3%

Noord-Holland 2%

Flevoland 1,6%

Utrecht 1,3%

Zuid-Holland 1%

*In Zeeland werden er geen bedrijven met meer dan drie klachten gevonden