Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 79 seconden

Voor het eerst is een laadpaal voor een elektrisch auto gekoppeld aan een kantoorpand. Dat gebeurde bij energieleverancier Engie in Zaandam. Het betreft een laadpaal die een elektrisch auto ook kan ontladen. Bovendien kunnen zonnepanelen en externe opslag rechtstreeks op de lader worden aangesloten, waardoor efficiënter elektriciteit geleverd kan worden aan een gebouw.

Deze Vehicle-to-Building (V2B) technologie maakt het bereiken van energieneutraliteit mogelijk. De De laadpaal (Smart Grid Charger) is gekoppeld aan de energievoorziening van het gebouw en de zonnepanelen. Wanneer het pand meer zonne-energie opwekt dan dat het nodig heeft, wordt de overvloedige energie opgeslagen in de accu van de auto’s. Deze opgewekte energie kan dan gebruikt worden wanneer het pand een tekort heeft.

De auto-accu kan bovendien gebruikt worden als noodstroomvoorziening en voor ‘peak shaving’ op tijden dat het bedrijf te maken heeft met een piekbelasting. Door zonnepanelen en opslag direct aan te sluiten aan de Smart Grid Charger wordt het systeem nog efficiënter. Een MKB-bedrijf kan bijvoorbeeld met een aantal laders de verlichting, ventilatie en airco laten draaien op auto-accu’s. Eén lader kan zo’n 2000 reguliere led-lampen voeden.

Energie uit de batterijen van elektrische voertuigen gaat volgens Engie een steeds grotere rol spelen in de verduurzaming van bedrijven. Hierdoor ontstaan steeds intelligentere en meer efficiënte microgrids die kunnen samenwerken met de energiebeheersystemen van gebouwen (BEMS). Jacco van der Burg, General Manager Smart mobility & E-mobility bij Engie: “Uit deze demonstratie blijkt dat de technologie uitstekend werkt. Wij willen dit systeem nu graag aanbieden aan alle bedrijven die de volgende stap naar energieneutraliteit willen maken.”