Domotica heeft nog enorm groeipotentieel

Gepubliceerd op

Het wordt tijd om de digitale en fysieke producten in woningen te combineren op een manier die toegevoegde waarde creëert. Dat is de uitkomst van het rondetafelgesprek, geïnitieerd door Grohe, Miele en Viessmann, tijdens het ISH-evenement afgelopen maand in Frankfurt.

Tijdens het Intelligent Living Summit stelden Michael Rauterkus (Grohe CEO), Dr. Axel Kniehl (Miele Executive Director) en Max Viessman (Viessman CEO) gezamenlijk vast dat de consument tastbare resultaten verwacht met onder meer besparing op energie en kosten. Het marktpotentieel is enorm: tegen 2030 zullen het aantal sensoren en apparaten die zijn aangesloten op het internet naar verwachting toenemen van 21 miljard in 2018 tot ongeveer 125 miljard wereldwijd, blijkt uit onderzoek van Juniper Research (2019).

Sterk team
"Samen zijn we een sterk team, want we streven allemaal naar een hoger doel: het ontwikkelen van nieuwe en baanbrekende oplossingen in en rondom woningen voor de komende generaties. Voor Viessmann heeft vermindering van de CO2-uitstoot de hoogste prioriteit", zegt Max Viessmann. Wanneer iemand zijn of haar verwarmingssysteem vervangt door een moderne oplossing van Viessmann, verbetert diegene de CO2-balans van zijn of haar huishouden met gemiddeld één ton per jaar.

Waterlekkages voorkomen
"Twee jaar geleden introduceerden Grohe het Sense-systeem om waterlekkages te detecteren en schade te voorkomen. Inmiddels werken we samen met meerdere verzekeringsmaatschappijen om duizenden klanten van apparaten te voorzien, waardoor de hoge kosten van waterschade worden gereduceerd”, zegt Michael Rauterkus. Grohe introduceerde onlangs ook de Blue Connected series. Hiermee bedien je de Blue Home-kraan met de smartphone app voor optimaal gebruiksgemak, stel je de taphoeveelheid in en monitor je je waterverbruik. Bovendien laat het weten wanneer de filter of Co2 vervangen moet worden, en bestelt het automatisch nieuwe. Dit nieuwe product combineert gemak en plezier op duurzame wijze. De verandering die we hebben ondergaan de laatste jaren is enorm. Ik besteed nu net zo veel tijd aan de digitale business van Grohe als aan de traditionele bedrijfssectoren. Daarbij is luisteren, openstaan voor andere ideeën, ervaringen en meningen cruciaal.”

Gebruikerservaringen
"De toekomst van Intelligent Living is niet enkel het ontwikkelen van uitstekende producten, maar ook het creëren van ervaringen voor de gebruikers. Digitalisering levert hier een onmisbare bijdrage aan", zegt Axel Kniehl. "Voor nieuwe producten en diensten moet de focus liggen op de voordelen voor de klant, waarbij eenvoud het uiteindelijke doel is. De software op alle nieuwe apparaten kan volledig worden bijgewerkt via Remote Service, zodat nieuwe functies kunnen worden toegevoegd en bewezen programma's verder kunnen worden geoptimaliseerd.”