Sinds de introductie van ‘nul-op-de-meter’ is ook de term ‘monitoring’ een gegeven. De gedachte achter deze monitoring is simpel; aantonen dat wat beloofd wordt in de praktijk ook gerealiseerd wordt. Daar waar de eerdere belofte gebaseerd was op een theoretische berekening, moet een ‘nul-op-de-meter woning’ in de praktijk aantonen dat het totale verbruik en de opwek over een jaar op 0 uitkomt. En dit gedurende het aantal jaren dat deze energie prestatie garantie is afgegeven.

Er is veel te doen geweest over de noodzaak van monitoring, de additionele kosten die hierbij komen kijken en wat het uiteindelijk oplevert. Dat laten we voor nu rusten aangezien hier al genoeg over terug te vinden is. Wat wel relevant is, is de toegevoegde waarde van monitoring in het algemeen. Het is namelijk erg relevant om onafhankelijk van de fabrikant te beschikken over bepaalde informatie.

Inzicht in de prestatie van installaties
Als voorbeeld denken we hierbij aan het kunnen inzien van de prestatie van bijvoorbeeld de technische installatie. Of dit nu een warmtepomp is, de zonnepanelen of andere producten, uiteindelijk wil je zelf het inzicht hebben in de prestatie van deze installaties. Voor de zonnepanelen kan je gewoonweg niet afhankelijk zijn van de bewoner, die na een aantal weken contact opneemt en doorgeeft dat er al weken een rood lampje knippert, want de installatie heeft dus niets opgewekt gedurende die tijd.

Efficiëntie voor de installateur
Maar naast het inzichtelijk krijgen van de prestaties van deze installaties, wat operationeel voordeel oplevert, biedt het nog een belangrijk ander voordeel. Zo is op afstand eenvoudig te signaleren of een installatie een storing heeft. Door op afstand ook mee te kunnen kijken met de installatie, kan bijvoorbeeld een eenvoudige reset er al voor zorgen dat deze weer functioneert; dat scheelt weer een servicemonteur langs sturen. Mocht het toch noodzakelijk zijn dat de storing opgelost moet worden door een servicemonteur, dan kan deze in de meeste gevallen direct de juiste onderdelen, meenemen waardoor de storing snel verholpen wordt.

De klant is blij
Dit levert naast efficiëntie voor de installateur ook nog eens een hogere klanttevredenheid op. Vaak komt een bewoner namelijk pas achter een storing als deze thuiskomt, in veel gevallen in de avonduren. Het inplannen van een servicemonteur voor de avonduren is vaak een kostbaar iets; hoe mooi is het wanneer je zelf de bewoner kunt contacteren om zodoende een efficiënte planning te maken? Of nog mooier; wanneer je de storing op afstand al hebt verholpen en de bewoner bij thuiskomst weer een werkende installatie heeft! Zo verhoog je de klanttevredenheid en reduceer je de eigen kosten; een win-win situatie die mede mogelijk gemaakt wordt door… monitoring. Vandaar dat ik zeg… MONITORING MOET!

Kees Jan ’t Mannetje, ABB Business Development specialist

Duurzaamheid en bewustwording worden steeds belangrijker. De energietransitie is in volle gang. Kees Jan ’t Mannetje werkt sinds 2004 bij ABB. In zijn rol als Business Development volgt hij de ontwikkelingen op het gebied van energietransitie op de voet. Zijn expertise: digitalisering in combinatie met sociale innovatie waarbij zijn interesse ligt bij nieuwe technologieën.
In de praktijk betekent dit dat hij werkt aan nieuwe businessmodellen en -concepten rondom Smart Energy Management. Daarnaast was hij betrokken bij het ontwikkelen van de energieprestatie monitoringnorm en een proeftuin voor het opzetten van een lokale energiemarkt waarbij techniek, digitalisering en sociale innovatie samenkomen.
Als spreker weet hij de mensen te inspireren over onderwerpen als het nieuwe energielandschap, de rol van digitalisering hierin en welke impact sociale innovatie heeft. Meer weten over ABB en de energietransitie, kijk dan hier.

Op onze nieuwsbrief abonneren