Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 224 seconden

Wie de komende (vakantie)tijd als reisbestemming het Zwarte Woud heeft, kan in de Aquademie in Schiltach, het bezoekerscentrum van Hansgrohe, een reis door Europa, Azië en Zuid-Amerika maken. Nog tot april 2016 is daar een zeer bijzondere tentoonstelling te bekijken, die de bezoeker mee terugneemt naar de jaren zeventig van de vorige eeuw en hen een boeiende culturele badkamergeschiedenis toont.

Decoratief, kleurrijk en niet zelden extravagant: dat waren de jaren 1970 – een tijd van ontwikkeling, baanbrekend experimenteel design en het uitproberen van nieuwe vormen, kleuren en materialen. Ook de badkamers volgden geheel de tijdsgeest. De tentoonstelling “De badkamer in de jaren ‘70 in Europa, Azië en Zuid-Amerika’ vergelijkt badkamers van verschillende continenten en laat zien welke verschillende maatschappelijke, wetenschappelijke en politieke ontwikkelingen de ontwikkeling van de badkamer beïnvloedden.

De tentoonstelling is ontwikkeld in samenwerking met de architecten Budi Pradono uit Indonesië, Mathias Klotz en Eduardo Ruiz-Risueño uit Chili en Jörn Frenzel en Roman Passarge (leider Hansgrohe Aquademie) uit Duitsland. Arkas Förstner van föhndesign is verantwoordelijk voor de vormgeving.

Begrippen als ‘zelfontwikkeling’, ‘revolutie’ en ‘vrijheid’ en niet in de laatste plaats ‘feminisme’ vormden de jaren ‘70 in Europa. Ze beïnvloedden alle facetten van het leven zoals werken, opvoeding en seksualiteit. Ook het bouwen en wonen werden door deze ontwikkelingen gevormd en in het interieur werd met kleuren, vormen, materialen en technieken geëxperimenteerd. Een spiegel van al deze veranderingen is de badkamer. In Europa bijvoorbeeld deed de dubbele wastafel zijn intrede, waardoor het mogelijk werd voor man en vrouw of ouders en kinderen om tegelijkertijd de badkamer te gebruiken. Kleedjes op de bontgekleurde vloertegels en op het toiletdeksel maakten de ruimte tot een huiselijke omgeving die uitnodigde tot samenzijn. Indrukken uit film en televisie beïnvloedden het leven van alledag en spoorden aan om de levensvormen uit andere landen te imiteren. Een goed voorbeeld hiervan is het bidet dat in de seventies graag in de moderne Duitse badkamer ingebouwd, doch zelden gebruikt werd.

Ook in Azië werd de westerse levensstijl in de jaren 70 steeds meer overgenomen, waardoor ook daar de badkamer veranderde. Dit was te zien aan dat hier toiletten met spoelkasten ingebouwd werden. Zij losten de traditionele, met de hand gespoelde ‘sta- of hoktoiletten’ af. Omdat in vele delen van het continent het echter veelal ontbrak aan wateraansluitingen, werden de westerse wc’s vaak nog net zoals de traditionele toiletten gebruikt. Op de tentoonstelling staat in het Indonesische gedeelte een voor die regio typische badkamer opgesteld: de Kamar Mandi – waarin een wasgedeelte en een westers toilet karakteristieke kenmerken zijn.

De veranderingen in Zuid-Amerika worden op tentoonstelling getoond aan de hand van het land Chili. Met een groot aangelegd project wilde de regering in de jaren ‘70 de sociale en economische ontwikkeling voorwaarts stuwen. Onderdeel daarvan was dat de bevolking beschikking kreeg over kleine percelen met een bakstenen hut, wateraansluiting en een badkamer. Om deze ‘waterkern’ bouwden de mensen dan zelf de rest van het huis heen. Zo werd in Chili de badkamer het symbool van de economische opleving.

Ook sanitairspecialist Hansgrohe droeg in de jaren 70 bij aan de inrichting en stijl van de badkamer. De onderneming zette in deze tijd als één van de eersten in de branche niet alleen in op uitstekende functionaliteit, maar ook op een ‘mooie vormgeving’. Deze mijlpaal is in de tentoonstelling terug te zien in de vorm van de Hansgrohe Selecta: de eerste handdouche met verstelbare straalsoorten, kunststof greep en douchekop – de triomf van design in de badkamer met nieuwe materialen, vormen en kleuren.

In het bezoekers- en eventcenter van Hansgrohe SE in Schiltach/ Zwarte Woud kan men het element water zelf beleven. Groots opgezette merkwerelden tonen de collecties en ruimteconcepten van het designermerk Axor en de product- en stijlwerelden van Hansgrohe. Ter inspiratie voor de badkamerplanning zijn er wastafel- en douchesituaties, stijlwerelden, douchebronnen en productinformatie. De ShowerWorld nodigt met meer dan 40 verschillende douches uit tot het testen hiervan. Seminars voor partners uit de (detail)handel en consumenten en attractieve evenementen maken van de Hansgrohe Aquademie een bezoekersmagneet van rond de 70.000 gasten per jaar. Wisseltentoonstellingen met de thema’s water, badkamer of design – vaak in samenwerking met bekende designers, architecten of museumcuratoren – ronden het aanbod af. Een blik achter de schermen van de productie is mogelijk tijdens één van de regelmatig georganiseerde fabrieksrondleidingen. In het museum wordt de geschiedenis van de privé badkamer vanaf het prille begin tot nu getoond. De ‘Hansgrohe Meilensteine’ illustreren 114 jaar ondernemings-, techniek-, design- en architectuur-gescheidenis in verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen.

Voor meer informatie: www.hansgrohe-aquademie.de